onsdag 24 juli 2019

Grannsamverkan eller medborgargarde?

Vi har grannsamverkan där jag bor. Det är bra. Tror att det finns på väldigt många ställen runtomkring här. Men det finns också risker med grannsamverkan. Syftet med grannsamverkan är ju inte att vara poliser. Vi ska ju inte bilda medborgargarden som styr och ställer.

Man kan läsa mer om syftet med grannsamverkan här: https://www.bra.se/forebygga-brott/forebyggande-metoder/grannsamverkan.html

Tyvärr blir många misstänksamma mot allt och alla. Och det blir ju ganska konstigt. Inte skulle väl jag uppskatta att folk tittar misstänksamt på mig när jag är på semester någonstans bara för att jag inte brukar vara där.
Hålla koll kan man göra. Men man bör möta människor med inställningen att det är en vänlig själ som man välkomnar. Tycker jag.
Rädsla är på ett sätt farligt. För den kan göra att vi slutar tänka logiskt.
Då kan det bli ganska fel.

Det gäller att hitta en balans och att man hjälps åt att lugna varandra när det behövs. Vi flockdjur har en förmåga att bara följa gruppen. Alla behöver bli bättre på källgranskning.

Lånad från www.iliketoquote.com




Inga kommentarer: