onsdag 28 november 2012

Lek på allvar

Idag har jag varit med på en utbildning i att använda hjärtstartare. Det var mycket intressant och kändes väldigt viktigt. En av utbildarna tog mig tillbaka till 8 augusti bara genom att se mig i ögonen. Konstigt det där när ens bildminne ger flashbacks man inte var beredd på.

Eftersom jag är lite svältfödd på kyssar passade jag givetvis på nu när jag fick chansen med denne bleke yngling. Men jag lärde mig att det faktiskt inte är ett måste med inblåsningar, utan kompressionerna är viktigast.
I England har de helt tagit bort inblåsningarna - kolla in denna instruktionsvideo:

Det var en jättebra kurs och jag lärde mig mycket nytt - mycket har ändrats sedan jag gick kurs i barnolycksfall för tio år sedan t.ex. 
Hoppas bara att man aldrig behöver använda det.

Inga kommentarer: