onsdag 12 augusti 2009

Svartvinbärsjuice!

Har en fin svartvinbärsbuske i trädgården som M fått av L&P en gång i tiden... Och i år var det rekordmycket bär på den, fina som bara den! Vi har gått och käkat lite då och då, men den rätta inspirationen till att göra nåt av dem har inte infunnit sig. Men så fick jag se ett logginlägg på facebook där A.J skrev att hon skulle göra juice av sina svartvinbär. Receptet var hemligt, men jag lyckades tjata mig till det, och nu är det som så att jag inte förstår varför recept ska vara hemliga, så jag delar med mig av det! ;-)

100 vinbärsblad
1 l vinbär
2 citroner i klyftor
1 påse citronsyra

Lägg allt i en stor gryta och häll över 1 l kokande vatten. Låt stå i 3 dygn och rör om 1 gång per dygn.

Sila!

Rör i 1 kg socker och låt stå ytterligare ett dygn.
Slå i plastmuggar och frys in.

1 mugg+1 liter vatten=drickfärdig juice!

Inga kommentarer: