torsdag 3 mars 2016

Så skulle jag också göra!

Jag har ledsnat på att höra följande kommentar angående flyktingar som kommer hit till Sverige.

"Det är ju fel personer som kommer hit. Dom som kommer hit har ju råd att komma hit, de som verkligen behöver hjälp är ju kvar."

För det första - vem bedömer vilka människor som är fel? Finns det människor som är fel?
För det andra - Folk flyr från krig. Finns det människor som förtjänar att vara kvar i kriget bara för att de råkar ha pengar?
Anser du att du själv är en människa som har helt okej med pengar så du klarar dig? Det gör jag, och jag vet att jag definitivt skulle försöka rädda min familj och mig från kriget om jag kunde. Jag skulle också fly. Oavsett pengar eller ej.

Ingen människa vill leva i krig. Ingen förtjänar det.



1 kommentar:

hakker sa...

Vad sägs om bli hämtad av militär på skolan och ihop med 8 andra få tillbringa 9 dygn i en så liten cell att man måste sova i skift en i taget, alla vakna måste stå upp för att få plats - och inte veta om du blir avrättad eller släpps fri när du kommer ut.. En av våra nya kompisar skiter nog i hur mycket eller lite pengar han har bara han slipper såna upplevelser i fortsättningen.