tisdag 28 januari 2020

Att rädda liv

Idag har jag fått utbildning i HLR och hjärtstartare. Det var inte så längesedan jag gick en sådan utbildning, så det mesta kändes hyfsat färskt i minnet. Men i hjärtat blir sådana här tillfällen alltid jobbiga för mig. Det är så många minnen som bubblar upp.
Jag får skärma av för att det inte ska bli för nära, för då blir det för jobbigt.
Och tyvärr vet jag redan av erfarenhet att det inte alls är säkert att jag fungerar som jag ska om jag hamnar i en situation där jag bör agera snabbt och utföra HLR.
Därför är det förstås extra viktigt att träna ofta så att man kan gå in i en roll och utföra det ändå, fast man hamnar i ett kaos.

Hur som helst - om du känner att du behöver träna på HLR så finns det bra filmer att öva till på www.hlr.nu

En sak som ledaren sa var att man hittade bröstbenet genom att ta sikte mellan bröstvårtorna. Det kan man inte göra på mig. Då börjar de ju göra kompressioner på min mage... ;-D

Inga kommentarer: