måndag 27 februari 2012

Lage i Litteråsen


I lördags kväll hade vi förmånen att få lyssna på Per Wahlström från Tidaholms museum, som visade Oskar Engströms träfigurer och kåserade kring dessa Tidaholmsprofiler. Om ni får chansen att lyssna på honom, så gör det!!! Så himla bra! Man var helt fångad och tiden gick på tok för fort. Jag kände igen en av gubbarna - och det var Lage i Litteråsen. En gubbe jag träffade mycket när jag var yngre. Han var jaktledare i pappas jaktlag länge och väl, och sedan deltagare i laget till sin död. 
En gubbe med mycket humor... som oftast höll sig under bältet. Jag kommer särskilt ihåg den gång jag var med på älgjakten, 11 år gammal, och en tjur hade skjutits. Jag fick hjälpa till när den flåddes, och Lage gav mig en bit av älgen som han skrockande sa att jag skulle ta med "te lärarinna di - för den häringa kan ho ha nötta å".
Behöver jag säga vilken del av tjuren jag höll i händerna? Nej, jag tror ni förstår. Men det tog ett tag innan elvaåriga Sara fattade det... och då blev det SJUUUUKT pinsamt! ;-)




Detta är en ganska ung upplaga av Lage. Jag minns honom mer som en betydligt äldre gubbe. Ska se om jag kan hitta nåt kort på honom i mamma och pappas album och lägga upp här. Någon av er som minns honom också kanske?

Inga kommentarer: