fredag 3 juni 2011

Nu är det dags!


Published with Blogger-droid v1.6.8

Nu är det äntligen dags att skriva om Globalkursen som jag och kollegorna var på 20-21 maj i Kungälv. Det var en kurs som gav många intryck och satte igång många tankar. Det tog ett tag att smälta, och nu tror jag att jag är redo för ett berätta om vad vi var med om där.
Dte är alltså Lärarförbundet som ordnar med den här Globalkursen, och det var riktigt bra att kunna åka som vi gjorde - hela arbetslaget. Jag har gått kursen en gång förut, 1999 tillsammans med goa kurskompisar när vi läste till lärare. Jag tyckte att den var bra redan då, men den var ännu bättre nu! Och har ni gått kursen förut så ska ni definitivt gå den igen för de har ändrat konceptet rejält och gjort om hela upplägget. Ni kommer inte att känna igen er- Mina förväntningar på kursen var de som står på den gröna lappen här ovan. Och de infriades med råge. Jag fick med mig en massa bra och konkreta lektionstips som jag kan använda direkt med eleverna. MEN - viktigast av allt - det var lektionstips på övningar som vi själva fick pröva på - och de var lika viktiga för oss vuxna att uppleva. 
Ni ska få kolla på lite bilder från kursen (som för övrigt hölls på Nordiska folkhögskolan - som var en mycket trevlig kursgård där man bodde i små hus):


Att ställa sig själv i ett perspektiv där man är en världsmedborgare är nyttigt. Att inse att man inte är ensam på den här planeten. Tvärtom är vi många som behöver dela, och att se hur jordens resurser är fördelade och hur vi använder vår jord är både svårt att förstå och ganska tungt. Men många saker är också på väg åt rätt håll på vårt jordklot. Men vi måste alla hjälpas åt att se till att det fortsätter så. Det är så lätt att känna sig liten och otillräcklig, men när myrorna sluter sig samman kan de bära en elefant...




Globalkursen gav mig och mina kollegor både styrka och insikt. Att via ett rep se hur befolkningen i världen är fördelad på olika länder, eller att via fruktfat i en fiktiv flygresa känna på hur vi fördelar resurserna, eller varför inte uppleva via ett äpple hur liiiiten den av planeten jorden som är odlingsbar mark som vi kan dela på... Det är gripande. Det gäller att inte hamna i att det bara känns tungt och orättvist - utan att man faktiskt KAN göra något själv, och det tyckte jag att kursen gjorde. 
Kursledarna var mycket bra, och lätta att lyssna på. De bjöd både på allvar och humor. Helt klart minnesvärt!
Vi bestämde i kollegiet att vi alltid ska ha en punkt kring hållbar utveckling i våra teman framöver. Det är en viktig del i nya läroplanen (och faktiskt även i de gamla) och jätteviktigt att våra elever inte bara läser om hur det står till med världen en vecka varje år. Det perspektivet behöver alltid finnas med!!!


Kortfattat: BRA KURS! GÅ DEN!



2 kommentarer:

Monica sa...

Tack Sara!
Jag har tidigare hört att kursen ska vara bra och efter det du skrivit vet jag! Kram! Monica

Cickie Landahl sa...

Vilken rolig och bra logg!!!Håller med dig i allt-vi gick (nästan) hela styrelsen i december -10 (Nora) och var sååå entusismerade. Sen gäller det att göra något på hemmaplan.... tack! Cickie