onsdag 1 juni 2011

Så FEL det kan bli!!!!

Att skriva blogginlägg med sin telefon är intressant. Likaså meddelanden. De där jäkla telefonerna tänker ju själva när man skriver, och jag lär mig aldrig (tydligen!) att jag ska superkolla så det inte blir fel. I mitt senaste inlägg stod det majoritet - och det jag trodde att jag skickat iväg var minoritet!
Ett ganska avgörande ord-fel i det inlägget!!!
SJÄLVKLART anser inte jag att barn ska få betyg i ordning och uppförande. För det första - vem ska avgöra vad som är gott uppförande och bra ordning???
För det andra - precis som Hakker skriver så hjälper ju inte ett betyg på nåt sätt. Varför skulle det? De som är vad Björklund kallar "stökiga" har förmodligen koncentrationssvårigheter av olika anledningar; problem av olika slag, t.ex. i hemmet, och sånt försvinner liksom inte bara av den anledningen att man ska få betyg i hur man uppför sig. Det blir istället bara mer problem för barnet, och till slut skiter nog han/hon i skolan eftersom han/hon "aldrig kommer lyckas i alla fall"...

Vill vi slå ut våra barn redan i tidig ålder så att ännu fler än idag mår dåligt??? Tjänar samhället nåt på det??? NEJ, inte ett skit!

Så, nej, jag är definitivt inte en av de sex lärare av 10 som tycker att det vore bra med betyg i ordning och uppförande. Jag är i minoritet! Och faktiskt så är jag med och tycker, för det ringde nämligen till mig för några veckor sedan från lärarnas tidning och då fick jag svara på just denna fråga. 
Jag vill INTE ha betyg alls egentligen. 
Jag vill inte ha dagens skola heller.
Jag ska läsa "Tur för skolan att den är obligatorisk" av Anders Härdevik och sedan bli en bättre människa - och lärare!

3 kommentarer:

hakker sa...

Gôtt. Nu halverades min puls.

Fnissi sa...

Haha, min med! Vill ju INTE att folk ska tro att jag är någon slags Björklund-anhängare, Tvi vale! :-)

Jenny sa...

He he, ja jag blev faktiskt lite förvånad när jag läste det igår!