måndag 30 juli 2012

En grisig dag

I fredags firade vi semester i grisens tecken. Vi gick upp svintidigt och drog iväg mot Mamima vilthägn i Boda, Östergötland.
Helt ensamma på E4:an drog vi på. Mallan sov i baksätet, så vi valde att vänta med frukosten tills vi kom fram, eftersom vi var osäkra på hur lång tid det skulle ta.


Utsikt vid Jönköping

Vackert längs Vättervägen


En tjusig ladugård som vi passerade

 Vi var i god tid och hann ta oss en lugn frukostfika innan det var dags för oss att gå in i vildsvinshägnet Sumpen. Varför det kallades så förstod vi när Millan kom ut därifrån. Lerig från topp till tass - gick knappt att se att det var hon. =)
Jag och Mallan var med i hägnet, men vildsvinen var skygga och vi fick aldrig närkontakt med dem. Men vi såg dem på håll, och framförallt - vi hörde Millan när hon skällde på dom! =)
Ni som är superintresserade kan se den långa filmversionen av hennes skällande i hägnen. Är ni lite intresserade tar ni den korta versionen. Är ni inget intresserade så ska ni nog hoppa över båda. Det är mest skällande man hör. Men lite grisar och lite hund ser man också förstås.
Millan släpptes i två hägn, Sumpen och Ravinen. Det var två svin i varje hägn.






Mallan hittade en stubbe att sitta på

En avspolad Millan som innan dess var alldeles brungrå av lera. Här är det ju lite bättre...


Mamima vilthägn

En annan av hundarna som var på grisfest ;-)

Sista släppet för dagen - Millan var jättetrött


Ett annat vilthägn
Med en jättetrött och flera gånger avspolad hund drog vi sedan hemåt i den grishundsleraluktande bilen. ;-) Tanken var att vi skulle ta en sväng till Vadstena och strosa där en stund, för att sedan följa Vättervägen och strosa runt i Gränna.  Men... gå runt och strosa med en lerig stinkande hund kändes inte så lockande. Vi hade förmodligen blivit anmälda av djurpolisen för vanvård så som hon såg ut. Så, det fick bli lunch i Vadstena vid ett ställe i utkanten där vi satt i närheten av bilen.


Mitt emellan Norrköping och Linköping

Linfält

Vackert röda fält med vallmo



Vi stannade strax före Gränna vid en utsiktsplats. Vättern är så vacker!!! 




 Väl framme i Gränna fick jag nästan panik av trafikträngseln. Tur att jag inte körde vår bil! Mitt i alltihop hade några krockat så det blev utryckning från räddningstjänsten.  Alla gator är ju dessutom bra övning på starta i backe. Blä!
Till slut hittade vi en parkering, så jag och Mallan hoppade ut och köpte polkagrisar. Tur de inte heter polkasvin! =) Sedan gjorde M samma sak. Därefter flydde vi Gränna, och bestämde oss för att ta en fika vid hotell Västgöten nära Habo. Där var det lugnt och skönt!

Millans utlåtande

Millan är efter en gris

De två grisarna i hägnet
Väl hemkomna slocknade jag på en filt i skuggan på gräsmattan. Vaknade två timmar senare i total sol och med en tjock filt över mig som jag tydligen bett om för att slippa all myggor. ;-) Såg nog kul ut. Bredvid mig låg en hundkringla - Millan var lika trött som jag.

Kvällen avslutades i ån för mig och Mallan. Vi kastade gris. Allt för att följa dagens tema förstås! =)

Inga kommentarer: