onsdag 31 juli 2013

Kultur kultur kultur

En gång, på besök i Vetlanda, fick jag frågan av en journalist:
- Vad är kultur för dig?

Mitt svar fick journalisten att glittra med ögonen och pusta ut, för jag hade gett "rätt svar" tyckte hon. Inte bara musik, teater och dans som majoriteten hade svarat.
- allt människor gör, svarade jag.
Men kultur är ju mer komplext än så förstås.


I Wikipedia kan man läsa:
Kultur kommer från latinets cultura som betyder ungefär 'bearbetning', 'odling' och 'bildning' och i sin tur härstammar från cultus 'odla'.[1] Begreppet har fått en väldigt vid betydelse och avser i vid bemärkelse all mänsklig aktivitet. Kultur har dock främst två betydelser; andlig (konstnärlig) odling eller socialt överförda levnadsmönster; i vardagligt tal är den första betydelsen den vanligare. Inom kulturgeografi används den bredare betydelsen som all mänsklig aktivitet. Medan den ursprungliga betydelsen 'odling' förekommer i till exempel bakteriekultur.
Kultur kan definieras som livsmönster till exempel språkkonstvärderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönstersederklädselreligionritualerlekarnormer för lagar ochmoraliska system, liksom trossystem och konstarterna. Kultur refererar ofta till en universell mänsklig kapacitet för att klassificera och kommunicera erfarenheter materiellt och symboliskt. Den höga kulturella förmågan har länge betraktats som en definierande egenskap hos människan.


Hur som helst - jag har varit kulturell de senaste två dagarna och läst ut två skönlitterära böcker, bl.a. sista delen i Torka aldrig tårar utan handskar. Har du inte läst de böckerna än så ska du definitivt göra det. Jag ska spara böckerna till Mallan så att hon får läsa dem när hon är tillräckligt gammal. När är det mamma, undrade hon igår. Hm... svårt att säga. Beror på hur du mognar svarade jag. Inte vad hon ville höra alls. =)
Vill du ha boktips så kan du gå in under fliken Bokhyllan här på bloggen och se alla böcker jag läst.
När det gäller musik så måste jag erkänna att jag fastnat för Agnetha Fältskogs nya skiva. Först tyckte jag det var lite sötsliskigt. Men jag måste erkänna att det fastnar.



Annars när dte gäller kultur tänker jag ofta på Stefan och Kristers kulturlåt... Den där ni vet när de är irriterade på kulturjournalisten, eller vad hon nu är, som sågat dom och bestämmer sig för att skriva en finkultursång som börjar nåt med en döende svan. 

Vem bestämmer liksom vad som är bra och dålig kultur??? 

1 kommentar:

maria sa...

...i mitt skafferi bor en brinnande svan!
solklar kultur på hög nivå!
=)