tisdag 16 juli 2013

Varför bloggar man?

Fick frågan från Mallan igår. Varför bloggar man egentligen? Det är en jädrigt bra fråga.

Varför bloggar jag? Ja, för att föra ut ett budskap kanske? Nja, för att synas också kanske? Svår fråga att svara på. Jag har alltid älskat att skriva dagbok, och att blogga blir att skriva dagbok fast offentligt. Alltså kan jag inte skriva allt som jag skulle gjort i en dagbok. Eller skulle jag kunna det? Nej... Detta blir som en annan slags dagbok, en där jag ofta får bita mig i tangentbordet och radera det jag nyss skrev, eftersom allt inte kan skrivas ut här på bloggen.
Skriver jag kanske för att berätta för andra (mest nära och kära) om saker jag varit med om - och vore det lika kul att skriva om ingen annan än jag själv läste?

Helt ärligt så funderar jag inte på vad jag vill uppnå med att skriva blogg. Jag bara skriver. Men jag skriver inte så som jag skulle skrivit om det var en dagbok. Och jag tycker om att lägga ut mina foton så att andra kan se dem. Det blir som en utställning...

Varför bloggar jag? Ja, kanske för att jag tycker att det är kul. =).Kanske för att jag gillar att skriva, och jag gillar att fotografera och i bloggen kan jag använda mig av det.

Jag har ju egentligen inte så mycket viktigt att tillföra världen. Det är ju därför min blogg heter Oväsentligheter...

Vad vill du uppnå med ditt bloggande? Jag vill nog uppnå en inre känsla av tillfredsställelse när jag får göra två saker som jag gillar: skriva och fotografera!



1 kommentar:

hakker sa...

För min del som knappt kommer ihåg var jag bor så är bloggandet en tidslinje, både för mej och andra. Kanske ett substitut för fotoalbumet i bokhyllan..?