fredag 24 januari 2014

24 januari - en grej jag borde ta tag i...

...det är att skriva ner saker som jag funderat länge på att jag borde skriva nåt om. Så jag gör väl det nu då. Här kommer en himla massa tyckande. Så, nu är ni förvarnade!

1. Vi är upprörda över våra barns brist på respekt, deras dåliga språk och deras hårda attityd mot varandra. Men allvarligt talat - kolla in vilken dokusåpa som helst och fundera sedan på vad dessa skitprogram ger våra barn? Jag hamnade av misstag framför ett avsnitt av Farmen häromdagen, och satte nästan kaffet i halsen. Där satt de och kallade varandra för feta kossor, jävla idioter osv. Behöver jag skriva att jag bytte kanal?
På nåt sätt så har vårt samhälle hamnat i något slags dike där det är helt okej att säga vad man vill till någon annan. Respekt - vad är det? Det gäller bara att överleva själv, och att utnyttja sina kamrater och ingå i olika pakter där ingen kan lita på någon.
Sånt gör mig ledsen. Särskilt när man märker på skolan att barnen leker att de är med i diverse dokusåpor, röstar ut varandra osv. Ogillar detta mycket. Vill vi verkligen sitta och se sån skit på TVn?
Njuter vi av att se andra bli osams, kalla varandra hemska saker och frysa ut andra? Mår vi bättre själva då? För att vi kan känna oss "bättre" än dem?
Här borde jag ju respektera att folk faktiskt kan gilla att titta på dokusåpor av detta slag... eftersom jag pratar om att respektera andras åsikter. Så, okej... se gärna på det, men då får vi hjälpas åt att ta konsekvenserna. Vi vuxna kanske förstår ironin och att det klipps ihop i TV för att bli värre än det är, men det gör inte barnen.

2. Hela tiden vill vi att ALLT ska finnas i affärerna när vi handlar. Olika sorter av allt, och inget får ta slut. Ibland när jag handlar så kan jag bli stående och tänka på allt som måste slängas för att det blir för gammalt osv. Måste det nödvändigtvis finnas femton olika sorters pasta, 5 olika sorters tortillabröd, 25 olika varianter på smörgåspålägg osv. Måste vi alltid ha tillgång till färsk exotisk frukt? Eller kan vi kanske vara
nöjda med den frukt vi har den säsongen? Jag vet att detta är ett större problem som har med så mycket mer att göra; handel, jobb, export, import osv. Men jag undrar hur länge det kommer att hålla. Då kan jag nästan längta efter gamla tiders lanthandlar, där det nödvändigaste fanns. Vår shoppingkultur nuförtiden är läskig. Och jag vill härmed förtydliga att jag skriver VÅR, för jag är definitivt delaktig!


3. Löner - de ska hela tiden höjas, höjas och höjas. Ja, jag vill också ha högre lön. Givetvis! Men hur länge kan lönerna hålla på att höjas? Några yrken kanske får stå tillbaka då och då för att kunna höja andras löner till rimliga nivåer. Vissa som styr Sverige och har hur mycket i lön som helst verkar inte riktigt ha koll på vad deras arbete egentligen innebär. Det heter att "de har lön efter ansvar" men ansvaret kanske också borde följas av lite normalt folkvett och något högre moral än en flugsvamp?

4. Kommunal ekonomi - jag vet inte hur många gånger man ska få höra att "det är inte samma pengar" inom kommunal verksamhet. Det saknas pengar till skola, vård och omsorg - men det kan ändå finnas en massa pengar till utsmyckning av staden och diverse annat konstigt... JA, jag tycker förstås att kultur och utsmyckningar av stan är viktigt också, men ibland kanske man borde prioritera sina utgifter. Spara in på landsbygdsskolor, men lägg gärna en massa pengar på belysning inne i stan. "Det är inte samma pengar". Nähä... men en kommuns pengar är väl hela kommunens pengar?
Jag avskyr ekonomi. Ekonom är det yrke jag sist av allt skulle välja -  ta inte illa upp nu kära vänner som är just ekonomer. Men med mig som ekonom skulle det bli katastrof. För jag FATTAR inte.

Nä, nu får det vara slut på tyckandet för idag. Jag önskar att jag kunde formulera mitt tyckande bättre i text, men jag är tyvärr inget bra på det. Lite för impulsiv tror jag. Hittar jag inte rätt ord direkt så försöker jag komma förbi det ändå, istället för att låta det värka fram.

4 kommentarer:

maria sa...

å vad du satte ord på saker!

1. jag kan inte ens titta på nyhetsdebatter på TV, än mindre dokusåpor, konflikträdd som jag är. det är väl inget kul att se folk arga på varandra o kalla varandra onödiga saker? inte konstigt att näthatet blomstrar om det är sånt som är norm idag... :-(

2. jag är en dålig konsument i mataffären, kanske inte för att jag måste ha en särskild sort av nånting, men jag köper alltid det billigaste av det, vilket väl i regel innebär mindre miljövänligt o det är ju inte bra det heller. skulle ur den aspekten önska att det var som hemma där man liksom kan ringa folk o fråga "har du ena halver älg te övers elle?".

3. har också funderat på vad som händer om man bara höjer o höjer löner. ALLA är ju liksom sura på låga löner, får inte ihop det...

4. ekonom är det sista jag skulle bli också! det skulle va helt kört! siffror är endast intressanta ur synpunkten årtal ;-)

Kram! :-)

Annelie björk sa...

Sååå bra tyckande!!!!!! Kram!!!!

hakker sa...

Kommunal ekonomi är superintressant, HUR I HELVETE kan det fattas pengar till snart allting? Jo nämligen för att de förvinner i administration = höga löner och fina kontor för alla mellanchefer. Precis som på vilket företag som helst. Lösningen är att ställa krav och hela tiden följa upp ställda krav = en eldgaffel i räva konstant. Jävlar att jag ska jaga kommunen fram till valet. Klart slut.

Ullabella sa...

Bra Sara!