onsdag 15 april 2020

C ORON A

Jag har inte varit så orolig, och är kanske fortfarande inte det. Men har nu haft en släkting som legat sjuk i Covid-19 och det var oroliga dygn där ett tag, och ändå var han inte tillräckligt sjuk för att få komma till sjukhus. Då kan man tänka sig hur sjuka de som hamnar på sjukhus är. När respirator är det sjukhusen behöver ha tillgängliga... då sitter det inte utanpå.
Kanske är det likadant vid alla influensaperioder. Men då har många i riskzonen kunnat vaccinera sig innan, vilket förstås hjälper många.
Jag vet inte vad jag ska tro, men jag vet att det inte är vad JAG   T R O R  som ska avgöra hur jag agerar.
Här måste man ju förlita sig på de som kan och rätta sig efter det förstås. För allas skull.
Så många jag känner som är i riskzon - och jag vill absolut inte utsätta dem för en smitta som de kan bli riktigt dåliga av. Inte heller vill jag vara med om att vi har struntat så mycket i riktlinjerna att många smittas samtidigt och att många inte får den hjälp som behövs för att det är fullt på sjukhusen.
Eller att de som arbetar inom vården blir sjuka i hög grad och att våra sjukhus inte har personal.

Nä, vila från allt som inte är absolut nödvändigt. Riktigt, riktigt tråkigt förstås - särskilt när man hör att det t.ex. börjar diskuteras kring inställt studentfirande osv. Men vad är alternativet?
Än så länge har vi inte utegångsförbud i alla fall, utan har möjlighet att gå ut i naturen, ha picknick och träffas i mindre grupper med avstånd mellan oss.
Det låter som att vi kommer att ha en ganska lång period framför oss där mycket är väldigt annorlunda och begränsat. Bara att ställa sig in på det.
Förutom corona så fortsätter ju människor få cancer, hjärtinfarkter, strokes och all annan skit som finns. Covid-19 är liksom en extra grej som vi inte alls vill ha men måste förhålla oss till ändå. Förutom allt annat. Och så världsekonomin på det.

Jag tror att det kommer gå bra. Jag måste tro att det kommer att gå bra. Nu får vi bara härda ut och hålla ihop. Och skydda varandra utan att skrämma upp folk och orsaka panik.

This too shall pass...

Man får passa på att njuta av vad som finns i trädgården!

Inga kommentarer: