fredag 24 april 2020

Min begravning

Nu hoppas jag att den ligger låååååååångt fram i tiden min begravning. Men visst är det inte fel att grunna på den ibland ändå. Fyllde en gång i det vita arkivet, men efter några år tyckte jag att det var bättre att de anhöriga fick bestämma och så rev jag alltihop.  Nu när jag själv varit med och planerat några begravningar känner jag att det absolut är bra att ha något att luta sig mot. Något som den som dött har skrivit ner eller önskat.
Det är inget kul att sitta där och inte ha en aning om vilken sorts musik personen gillade t.ex.

Så nu skriver jag ner lite som jag tänker mig just nu:

- Massa musik! Och jag gillar nästan all musik så det kan man välja fritt bland. Gärna glad musik också. Och sedan Koppången, fast utan sång. Gärna fiol.

- Kvällsbegravning! Med marshaller, tända ljus och en massa tomtebloss. Jag älskar tomtebloss! Tänk att alla kan gå ut från kyrkan och stå i mörkret och tända tomtebloss. Jag skulle gilla det.

- Enkelt. Inte en massa avancerade grejsimojser. Gärna material från skog och mark och trädgård.

- Läs gärna nåt från Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta"...

- Träffas efteråt och minns. Ha gärna en massa foton som hjälper till att aktivera minnesarkivet. Käka nåt gott och drick bubbel och rödvin.

Japp, som sagt - det får gärna dröja minst 40 år. Men utifall att...

Från svärmors begravning. En jättefin kistdekoration som hon hade tyckt om. 

Inga kommentarer: