onsdag 13 augusti 2008

Vänsterhäntas dag minsann!

Grattis Mallan! Det är de vänsterhäntas dag idag! Det läste jag i tidningen.

Läste också att Christer Winbäck (fp) riksdagsledamot för Skaraborg anser att det "Med betyg och nationella prov är det lättare att upptäcka elevens kunskapsluckor".
Jaså, det vet han? Vet han vad det får för konsekvenser för barnen då - all denna kontrollverksamhet i skolan? Som ökar risken för att de ska bli nedtryckta i skorna innan de ens börjat tvåan... Jag vet inte om betyg och prov gör det lättare att upptäcka "kunskapsluckor" (hemskt ord). Fler lärare i skolan däremot - så att man har tid att ägna sig åt alla barn.

Visst behöver vi lärare ha koll - men det får inte bli så att vi stressar våra elever till en nivå de inte är mogna för. Då befäster de inte kunskapen i alla fall.
Usch, det är för tidigt på morgonen för sånt här... Blir bara så irriterad på alla som tror att betyg och prov är lösningen på allt inom skolan.

Skolan ja, idag börjar jag jobba igen. Vi ska dra till Tivedskogarna och bo i stuga som start på terminen. Vi brukar vara effektivast då, när vi inte är på hemmaplan, faktiskt. Är man på skolan börjar man genast plocka med saker och städa osv. Är mna iväg ägnar man sig åt att göra schema, diskutera igenom tema & mål, osv. Brukar vara himlans bra! Hoppas bara på FINT väder, eftersom vi ska bo vid Vätterns strand.

Jag vill inte börja jobba. Det ska absolut bli kul att träffa kollegorna - men jag vill INTE börja jobba. Inte än... Kanske i september? =)

Inga kommentarer: