söndag 17 maj 2009

Strålande tider - härliga tider!

Hade mysig födelsedagspicknick i fredags tillsammans med två turkosa bäbismagar! Fotade en hel del, och bland annat denna "pusselbild" gillar jag skarpt!
Vi käkade mumsig baguette och sedan hade vi kak-buffé som såg ut såhär:
Vi tog ett litet bett på varje kaka, så man kunde smaka sig igenom allihop. Alla var från konditori Mekka, som jag sprungit på sedan barnsben. När man var liten och traskade förbi där på hemvägen från skolan så gick man in där och frågade om de hade kakrester, som vi sedan glatt åt upp. Inte undra på att man ser ut som man gör! Undrar vem som lärde mig detta fenomen? I princip alla gjorde detta på väg hem från Kungsbroskolan. Mamma skämdes så hon trodde hon skulle dö.
Gick jag förresten själv till skolan i 1:an, 2:an och 3:an? OMG! Genom stan, 3 km (eller vad det kan vara, bara 2 kanske?)??????? Idag kan man ju nästan inte släppa sitt barn de 200 meter som det är till skolan, eftersom det är vägar som ska passeras. EN väg. EN landsbygdsväg. Jag måste ha passerat 6 vägar, varav två korsningar. I stadstrafik. Snacka om att det har ändrat sig sedan dess. Måste sms:a min oansvariga (?) mamma och kolla när hon släppte iväg mig...


I lördags var det äntligen dags! Den sedan länge inplanerade whiskyprovningen för grabbsen, och vin/chokladprovning för oss ladies. Fast det var ju bara jag som drack vin... Fyra söta dessertviner, och massa mumsig choklad! Mumma!!! Vi var förstås på Vincontoret, och det var grabbsens födelsedagspresent från oss. Mycket uppskattat verkade det vara.
Alldeles ljuvliga guldsprayade praliner! En mörk med passionsfruktspuré i, och en vit med rabarber! De två marabouchokladbitarna lämnade jag med glädje bort. I jämförelse med mörk choklad blir de ju alldeles äckliga. Huu...
Snygga brudar på G! Många glas är det!

Trodde att jag äntligen hittat en whisky som jag gillade! För jag tycker att whisky doftar himmelskt gott - men smaken är bara STARK! Inget gott alls... Men som sagt - trodde att jag hittat en som var god - men den visade sig vara en whiskylikör. Så den e ju ingen riktigt whisky tyvärr... Men jag kunde nu i alla fall köpa mig ett litet glas med denna goda dryck att avnjuta efter maten. Den har ett ganska kul namn: Cock of the north !!!!!
Jag älskar glasen på Vincontoret. De är så tunna och sköna att dricka ur. Skulle gärna testa en "glasprovning" d.v.s. när de provar samma vin i olika glas. Eller varför inte det nyaste: att prova samma vin, medan man färgsätter rummet med olika färger. Vinet sägs smaka olika när man är i ett grönt ljus, blått ljus osv. Häftigt!!!


Maten var himmelskt god - och jag åt en tallrik för mycket! Skaldjurslasagne, nån häftig potatis som jag inte kommer ihåg vad den hette (Jackson kanske?), revben, korv m.m. Men det underbaraste var en jordärtskockscréme - Mmm Mmm Mmm Mmm!
Under middagen ingicks också ett vad - gällande 500 kronor - som jag för övrigt gärna förlorar! Ja, faktiskt så hoppas jag få betala honom de där 500 kronorna den 16 maj nästa år!

Vissa fick sig en tacksam kyss efteråt. Andra blev utan... =)


Sedan tog vi en viltsafari, med några rådjur som betittades, på hemvägen. Och hann precis hem lagom till Eurovision song contest! Det fanns många bra bidrag i år tyckte vi. Och Norge var definitivt en av dem. Long ago when I was younger... lalalallaaa...

Spännande saker är på G... Den här veckan föds förmodligen en massa valpar... och en av dem kanske blir vår. Håll tummarna för att det blir flest tikar är ni snälla!!! Men som sagt - Malin vet inget än - hon får inget vet förrän på sin födelsedag i juli - så LOVA ATT VARA TYSTA om detta!!!! Hm... får börja fundera på namn...

1 kommentar:

Marie sa...

Låter som ett spännande vad! Jag hoppas oxå du förlorar:-)
Om det var Jacksonpotatis du åt så är jag avundsjuk! Var det potatishalva med potatis blandat med bacon och salladslök och gratinerat med ost? Mmmmm...