fredag 8 maj 2009

Uppdatering!

Det har varit lite upp & ner här ett tag. Lite för mycket att göra helt enkelt. Tur då att man kan ta sig en cykeltur till lillfaddran och få lite perspektiv på vad upp & ner egentligen betyder. =)


Mycket av min tid har bestått i att försöka stapla och sätta in tegelstenar i fina högar - försöka att sortera dem efter hur de ser ut. Men alla tegelstenar är ju olika - och en del saknar lite bitar, har annan färg osv. Det är inte lätt att sortera in dem i olika fack. Men det är det som det känns som att jag ska göra. I längden är det säkert ett viktigt och bra arbete - men precis när man håller på med det känns det inget vidare. Vad mycket lättare det vore om alla tegelstenar slapp att jämföras med varandra. Om världen vore mindre fyrkantig. Men nu är den det... Och mr Brick himself kommer att göra än mer sorteringsövningar för tegelstenarna.
Vilka godingar!!! Tack snälla för att ni finns!

Det här kunde ju varit en valborgseld - men det är det inte, eftersom det rådde eldningsförbud då. Så en bild från Fröjereds påskeld fick det bli istället. Den symboliserar i alla fall en härlig valborgskväll som resulterade i Mallans första övernattning hos killen. Ska börjas i tid... ;-)

Första helgen i maj var LEDIG och hur varm och skön som helst! Helt underbart! Hängmattan (eller hängepattan som Mallan sa när hon var liten, hihi) åkte fram och far & dotter tog sig en paus i trädgårdsstöket.

När t.o.m vännerna får lust att ta tag i min trädgård - då kanske det är dags att göra nåt? ;-) Fick god hjälp av god vän - och då gick det hur bra som helst! Så nu syns pallkragarna igen, och i dem hoppas vi att ärtor, morötter, sallad, blommor, smultron och annat smått och gott ska trivas. Jag älskar verkligen att vara i trädgården och greja - men har känt mig handlingsförlamad. Har haft för många saker om hängt över mig som resulterat i att bara det mest akuta blivit gjort - och ofta i sista sekunden. Mest jobb. Lite annat.

Tur att det händer roliga saker emellanåt också. De viktigaste lärdomarna från de senaste veckorna är:

1) Nu vet jag hur bilen i "Cars" känner sig när den blir jagad av tröskan.


Nu var det ingen tröska som jagade mig. Men en lastbil. Och tre fnissiga fruntimmer, samt en man med lokalsinne (särskilt för denna plats) och förmågan att öppna grindar, i bilen. Kändes som att man var 18 och ute på bus. Och det var roligt! Skrattade så tårarna rann - och hade träningsvärk i magen dagen därpå. Och min bil fick känna sig som en vagn i Lisebergsbanan. Typ... ;-)

2) Trädgårdsarbete sabbar naglar. Spelar ingen roll om du sparat ut dem i tre månader och smörjar och grejar och de är starka och hårda. Efter lite tid i jorden spricker de och torkar och går sönder. Varenda en. Suck!
Ja, jag vet att man kan ha handskar. men jag gillar inte det. Hatar att inte känna ordentligt. Så är det bara.

3) Jag har stort behov av kroppskontakt. Så mycket att folk runtomkring mig förmodligen får panik av det - eftersom jag har förstått att det inte är alla som uppskattar närkontakt. Så - förlåt... Jag ska försöka tänka först och handla sen...

4) Det är spännande att ha hemligheter! Man får pirr i magen av sånt. Man måste ju inte basunera ut allt så som jag brukar göra. Och nej - det är inte så att jag är gravid, så den tanken kan ni släppa direkt.

5) Vissa människor kan ha mycket hög IQ. Men de kan ändå slänga ur sig kommentarer som är så dumma att det blir riktigt pinsamt. Jisses!

3 kommentarer:

Marie sa...

Sara Sara Sara! Nu skulle jag egentligen skriva några väl valda ord om hur man ska göra för att lugna ner sej, prioritera och ta hand om sej själv. Men jag insåg just att ditt inlägg lika gärna skulle kunna vara mit...

KRAAAAAAAM! (har inga problem med kroppskontakt;-)

Fnissi sa...

Hihi, skönt att veta att jag kan kroppskontakta dig whenever! =)

Jadu... visst är det konstigt att man har fullt med goda råd till andra och skriver saker som "ta hand om dig", "Du måste ta det lugnt" osv. Och så gör man inte det själv. Knäppt!
Men jag vet ju hur jag ska göra... Ska bara hinna med det också, haha! =)

Jenny sa...

Hoppas allt lugnar sig nu då! Eller att du tar det lugnare... Sommarlovet närmar sig ju i varje fall. Och jag ser fram emot att få se hur grönsakslandet utvecklar sig! Kram