måndag 25 maj 2009

Viltsafari med övernaturliga inslag...

Igår lämnades Mallan hos farmor (till båda stora förtjusning), då fritids och skola är stängt idag. Mallan sov över där, och idag hömtar vi henne efter jobbet.
Vad hittar man då på en fin maj-kväll och ingen Mallan hemma? Jo, något som stämmer bra med den där t-shirten jag inhandlade på jaktmässan. "Jägare älskar vilt".
Vi gav oss alltså ut på en viltsafari i bil, med kameran och 300-objektivet i högsta hugg. Förhoppningarna var inte så stora - det var nog lite för tidigt... och vi brukar kunna få se ett eller två djur som står alldeles för långt bort för att det ska bli fina bilder.
Men denna kväll ville annorlunda.

Det började med en hoper harar. Jag tror att vi såg säkert 20 harar under kvällen. Två av dem fick jag på bild, och en bild blev riktigt fin tycker jag. Nu har jag ju inte redigerat bilderna nåt, och den här skulle ju må bra av viss beskärning.

Strax därefter får vi se en älg, en fjolårskalv som står och ser vilsen ut. Redan här tycker jag att kvällen är fulländad! =) Men bättre skulle det bli!



Vi såg säkert 30 rådjur under safarin, och kanske 15 inom "skotthåll" för kameran. Denna bock var en av dem. Han ställde upp sig så snyggt innan han tog några graciösa hopp in i skogen.

Här är bilden på en annan bock som verkligen gjorde skäl för sitt namn. Kåtbock! Ni ser säkert vad som är bocken, och det bruna suddiga framför är en get som han jagade som tusan. De sprang precis intill bilen, framför bilen osv. Men det började skymma, och de var snabba som tusan så det blev ju inget bra. Hade varit bättre att filma dom, men det är lätt att vara efterklok. Hon verkade inte särskilt medgörlig dock...



Vi åkte vidare och hamnade i trakterna runt Vreten. Jag sitter och kikar åt högersidan när M säger: där framme har du en stooor hare du!
Jag vänder mig framåt för att se nåt stort försvinna in i skogskanten. Nåt säger mig att det inte var en hare. Det var liksom inte riktigt det rörelsemönstret. Men ändå - vad skulle det annars kunna vara? Det gick så snabbt så det fanns liksom ingen chans att se ordentligt. Kör sakta - säger jag till M, som smyger förbi platsen där den hoppade in. Jag ser inget, eller... vänta lite... men det såg ut som ett katthuvud???? Backa, säger jag till M.
Han backar - och där sitter det. Det känns direkt att detta är ett "once-in-a-lifetime-moment". Ett hallelujah-moment! Det var magiskt! Exotiskt. Mäktigt! Ett så stort kattdjur!

Ett lodjur!

Jag är så glad att jag fick se detta vackra djur! Att det dessutom gick att ta bilder på det, om än lite suddiga och en massa grenar ivägen, det är ju enormt! WOW! Vilken höjdpunkt!!!

Nu är det bara varg kvar också då... =)

8 kommentarer:

Unknown sa...

Nu blir Jag avis... Va häftigt...Jag får nog ta en tur med bilen jag oxå....

Lina sa...

WOW! jag skrållade ner sakta för att läsa texterna innan bilden, och när lodjuret kom fick jag rysningar! vad fint! så vackert djur, och så nära!

Jenny sa...

Jisses! Vilken grej! Och fina bilder dessutom.

Anna sa...

Fy tusan, vad "fränt".

Anonym sa...

Var åker man för att se alla dessa vilddjur?? Mvh. Linslusarna.

Tesstamente sa...

Jag sa högt ut i luften:
- WOW!

Så otroligt häftigt, det är inte många som har fångat ett lodjur på kort! Du måste ju skicka in det nånstans!

hakker sa...

Jag tycker att det ser ut som grannens bondkatt.

Fnissi sa...

Japp, det var så häftigt!!! Tyvärr är det ju inte lätt att få se dem igen. De vandrar ju en del.

Hakker - återigen bevisar du att du bör hålla dig långt borta från skogen... ;-) Men vi ska nog se till att dina barn blir skogs & djurintresserade alla fall... hihi!

Det var i Vreten vi såg den... men som sagt - den är nog långt därifrån nu.