lördag 24 april 2010

Ers Majestäts olycklige Kurt

Den här boken ska ni läsa! Jag läste färdigt den i morse och jag måste säga att författarna (som också är jurister om jag förstått saken rätt) har lyckats så bra med att väva ihop fakta med en skönlitterär berättelse där man själv får välja att tro på det som presenteras eller förkasta det. Jag tycker att den är högst trovärdig, och jag hade ingen aning om att Gustav V var homosexuell. Hade det varit idag hade det inte varit nån stor grej, men då... Eller hade det kanske varit en lika stor skandal idag??? Vad tror ni?

Kanske gällde det även prins Eugen, i alla fall skildras det så i boken. Och det nämns även andra kändisar.
Man får också "veta" varför Kungens kurva i Stockholm heter som den gör. En ganska snaskig historia...

Jag hade aldrig hört talats om Kurt Haijby förut, och nu känns det som att man känner till hela hans liv. Han var kanske inte den trevligaste av människor, men han behandlades förbannat illa av kungahuset och övriga styrande i Sverige.

Men som sagt - läs den och skaffa er en egen uppfattning... Skriv gärna vad ni tyckte om den!

Vill man läsa mer om vårt kungahus historia finns en enkel och kort historisk tillbakablick här. Man kan också läsa författarnas svar på läsares frågor på denna sida.

Inga kommentarer: