lördag 24 juli 2010

Båtsemester!



Man kan säga att vi haft två riktiga semesterresor i år. Fyra dagar med Lilly över midsommar, och fyra dagar med Lilly nu i mitten på juli. Mer än så blir det nog inte skulle jag tro, möjligtvis dagsresor. Det har varit underbart att åka båt, och trots att jag har ett ganska stort behov av att vara ensam emellanåt, så funkar det finfint att spendera tid på båten tillsammans med trevligt sällskap. Man MÅSTE liksom inte vara på varandra hela tiden och ha tusen aktiviteter igång. Så gött!
Att jag sedan försvann i 1 timme och en kvart var inte planerat. Hade verkligen ingen koll på tiden, och att leta geocache kan vara tidsödande... Toabesök likaså... ;-)

Att förstöra något för någon är inget kul Faktum är att jag alltid mått skitdåligt av sånt. Känslan av att ha förstört något som betyder mycket för någon, och inte veta om det går att ersätta. Det spelar ingen roll att det är en olyckshändelse eller ett misstag (jag tror knappt att jag någonsin förstört något för någon med avsikt...). Det hände på båten - Mallans mörkblå tunika (från Rabdido - dvs bra kvalité...) som är tvättad MINST tre gånger fällde på soffan i båten så att den vita soffan blev mörkblå. HUR kan det bli så undrar jag??? Okej om den var otvättad eller så, men den är tvättad flera gånger. Kaptenen fick hälla på starka illaluktande medel för att försöka få bort det - och det gick inte...
Då fick han spraya på det igen, låta det verka ett bra tag och sedan skrubba... Då äntligen gick det bort. Men USCH vad jag mådde skit av det. Den känslan är bland det värsta som finns - och gråten hänger liksom i ögonlocken och sitter som en klump i halsen. Ont i magen får man också. Det hjälper liksom inte att någon säger: "det löser sig"...
Fy tusan! Nu slutade det ju lyckligt denna gång - men orsakade ju en massa extra och onödigt jobb för kaptenen.

Som ni redan tidigare sett så träffade vi på en i HLK-klubb, nämligen Trollet och hennes trollgubbe. De var ute med segelbåten och jag fick äntligen se hur den ser ut inuti. Jättefin!!!
Roligaste kommentaren under hela resan kom då jag och Mallan och O hälsar på i båten, och O får syn på korgarna med färska frukter och grönsaker/sallad som hänger i "köksdelen".
Han tittar på dem och säger:
- Åh, har ni kaniner också?

Fniss och gapskratt vill då bubbla ur, men man får ju hejda sig. :-D

Att besöka Läckö slott är alltid trevligt, och barnen var på en dockteaterföreställning som var kanonrolig enligt dem alla tre. Draken nös eld på en av dem, och stötte svansen i den tredje. Vi vuxna spanade in slottsträdgården och alla vackra växter. Valnötsträdet är ett av mina favoriter. M & M förundrades över att man odlade tistlar. Undrar varför?

I år var det en glasföreställning som var väldigt spännande att spana på. Den hade varit ännu mindre spännande om man inte haft med tre flaxande barn som istället för att hindras av de uppspända repen använde dem som hinder som var roliga att ta sig över. ;-)
När man spanade in prislistan över glaskonstverken så höll man liiite hårdare i barnens händer. Man vill ju inte åka därifrån och ha förstört ett konstverk för 80000 liksom...

Ulrika och Åsas verk var i alla fall de som fastnade mest i mitt minne. Sedan fanns det ju historiska utställningar också, och det är ju alltid lika intressant. I år tog vi dock ingen guidning, för det hade inte barnen orkat. Det fanns en spännande barnguidning som lockade - men den får vi ta en annan gång. =)

Foton från Läckö m.m. kan du se i ett tidigare inlägg...

2 kommentarer:

hakker sa...

Ähh hörru, det där med soffan var inte så farligt - det går faktiskt an med oavsiktliga olyckor! Dessutom gick det ju bort! Sen ska jag inte sticka under stol med att det har viss betydelse om man hela tiden kommer med olyckor eller är en glad och positiv typ? He på re!

Fnissi sa...

Hm... alltså - jag tycker inte heller att det är särskilt jobbigt om någon annan råkar förstöra nåt hemma hos mig - har inte särskilt ont av det alls faktiskt... men det är när jag själv är skyldig som det blir jobbigt...
Hm... då får jag fundera på vilken av typerna jag är då... ;-)
Tack hej!