lördag 3 juli 2010

En Forbinnat fin båt! ;-)

Kunde inte låta bli att skriva lite mer om midsommar. Det var en sådan fantastiskt skön midsommar! Den ligger definitivt bland topp tio på Midsummer Awards nomineringslista. Midsommar är en speciell helg, och man minns ju ganska många av sina midsomrar.
Bland de man minns är följande:

  • Midsommar i Ransäter med fam.Andersson.
  • Många andra husvagnsmidsomrar med fam.Andersson.
  • Många midsomrar i Ellet med fam. Andersson.
  • Midsommar i Hjo med gänget... Då man gick omkring med en viss snubbe och blev presenterad för allt och alla: "Det här är Sara och vi ska..........." ;-) *fniss* Det var också den gången som vi tältade nära Korsberga och någon blev törstig och drack vatten...trodde hon. ;-D Det var ju en dunk i alla fall.
  • Midsommar på Stengärde när det var fotbolls-VM. :-D
  • Midsommar i vårt lusthus, med cykeltur runt i Fröjered och en massa stationer att klara av. Köttet som grillades blev svart - eftersom det var så mörkt ute när vi väl grillade att vi inte såg vad vi gjorde, och sedan spelade vi kubb i samma mörker = skador på spelarna... =)
  • Första midsommaren med Mallan var också mysig!
  • Midsommar i Ellet med gänget. Det jag minns mest är när alla skulle rullas in i toapapper...
  • Midsommarfirande på Fröjevi.
  • Och så midsommarfirande med LILLY nudå! =) Helt klart en höjdare!!! Klockrent (var kommer det ordet ifrån egentligen?) väder och mycket trevligt och avslappnat sällskap! Inga måsten, och inga planer som måste följas. Bara ta dagen som den kommer! Såååå gött!
  • Har MASSOR av bilder från midsommarhelgen, och jag tänkte dela med mig av några...

På Storön var det väldans fint, men lite ödsligt. Det fanns massor av gamla stugor som var övergivna, och många sprillans nya fina som ingen hade köpt. Synd! Så vill ni ha en fin stuga på en ö i Vänern ska ni definitivt spana in Storön. Om Storön kan man på nätet läsa följande:

Under närmare 40 år var Storön ett semesterparadis för anställda på Bofors. Från 1950-talet fram till slutet av 1980-talet var det full aktivitet på Storön då Bofors drev sin semesteranläggning. När företaget sålde anläggningen minskade aktiviteten gradvis för att till sist avta helt i slutet av 1990-talet.

Nu håller Storön äntligen på att vakna ur sin skönhetssömn. Sedan ett par år tillbaka, 2004, har arbetet med att återställa ett förlorat semesterparadis tagit fart. De gamla stugorna på Storön håller på att rustas upp och bytas ut mot moderna stugor som svarar upp mot de krav vi har idag på ett bekvämt fritidsboende.

Det finns bl.a. en gammal restaurang kvar som är hastigt övergiven ser det ut som. Allt finns liksom kvar. Knepigt...
Det kändes tragiskt att se det bara förfalla. Mina föräldrar hade varit där, flera gånger, och morfar och mormor också. Mamma hade många minnen från ön, och hennes kusin firade nästan alla semestrar där. Man önskar att de kunde hitta på nåt bra därute så att det inte bara var att jämna med marken som var alternativet som återstod.


Lillfaddran är för söt! Här testar hon sina nya bikinibrallor... eller? ;-)

Fåglar fanns det gott om på alla platserna vi var. Här är det en mås som cirkulerade över oss i Sjötorp.
Jag har under resan flera gånger visat min rätta hårfärg genom att fälla kommentarer som fått mina medpassagerare att se ut som att de funderar på om jag skojar eller ej... ;-)
Här nedan ser ni t.ex. en skylt som visar ett streck med hängande fiskedrag. Eller hur?
Att det var båtar som man såg ovanifrån och ankaret bakom fanns liksom inte i mitt huvud... ;-)
Jaja... man ska bjuda på sig själv - för det förlänger livet på medmänniskorna! :-D

Lilly är en förbaskat fin båt, och den är så himla smart planerad. Överallt finns det utrymmen att utnyttja. Imponerande! Vi låg i akterruffen och myste, där fanns en dubbelsäng och en enkelsäng - och det hade jag aldrig kunnat tro när jag först såg båten. Men vi hade GOTT om plats!

Att jag sedan känner mig som en elefant i en glasbutik när jag ska röra mig på båten är ju en annan femma. Tror mest att det beror på att jag vet allt som kan hända. Jag är expert på riskanalyser;
  • Man kan ramla i vattnet.
  • Man kan ramla i vattnet och slå i huvudet på vägen ner så att man förlorar medvetandet.
  • osv. osv. osv.

Jag önskar verkligen att det inte vore så. Men det är svårt att tänka bort. Det är därför jag sällan ser program som visar olyckor, sjukdomar osv. för då får jag ju ännu fler risker att ta hänsyn till... ;-)


I Sjötorp firades traditionell midsommar, även om vi vuxna inte hann till dansen eftersom vi fortfarande åt då... Men barnen var nöjda ändå.

Fiska va roligt - och vilken fin fiskdamm!

Vi strosade runt lite och spanade på båtar. Det var lugnt och skönt.

Lillfaddran pysslade och pysslade. Men fick ändå inte pysselsuget tillgodosett - det är mitt fadderbarn det! OJ, vad vi ska pyssla ihop! =)
Mallan var såååå nöjd och glad, och hon blev snabbt van vid båten. I början ville hon knappt gå på själv, och sen studsade hon av och på utan att ens fundera på vad hon gjorde. GÖTT!

Fina midsommarbarn! Som hade så roligt hela dagarna!

Vid Fällholmen fick vi besök vid båten av en massa Id. Det sa i alla fall båtgrannen att det var, och jag har bara blint litat på honom. =)
Det kom 10 stycken stora fiskar och sedan var det många små också. Jag hade filmat dem, men min gamla telefon började ju ge sig och det klippet var ett av många den senaste tiden som helt plötsligt inte gick att spela upp. Så ni får nöja er med en bild.

Som sagt - många fåglar var det överallt. Man kan förstå att de vill bo där! =)

Andra lärdomar man fått under resan:

  • Det finns fortfarande människor som solar sig så bruna att de ser ut som att de har läderhud... Undrar hur deras hud kommer att se ut när de är ännu äldre....?
  • Man kan dricka ett onämnbart antal med öl utan att det märks...





TACK för att vi fick hänga med - det var en semester som var helt fantastisk!

Och... ingen ramlade i... Alla utom jag klättrade och klängde på båten utan att drutta i. =)
Närmast att hamna i vattnet var nog kaptenen när han höll på att ramla baklänges. Men å andra sidan hade han ramlat ner i en segelbåt som låg nära...

2 kommentarer: