onsdag 5 januari 2011

Kafferep...

Jag undrar varför det kallas kafferep? Vi hade kanske ett kaffesnöre idag, dvs. ett mindre antal kakor än vad som kännetecknar ett kafferep. Mallan hade kompisar här och de behövde nåt att fika. I julklapp av Lisa fick jag en bok som heter Blixtkakor och annat snabbt och lätt från serien Kyrkkaffe. I den hittade jag följande tre recpet som blev poppis bland barnen (fast de fick helt vanliga muffins utan mandelmassa och körsbär - jag misstänkte nämligen att de inte skulle uppskatta den varianten, så jag gjorde några vanliga också).

Kolakakor

ca 80 kakor
Ugn: 175 grader ca 10 minuter

200 g smör
1 3/4 del socker
1 1/2 msk sirap
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Låt smöret bli rumsvarmt och rör ihop det med socker, sirap och vaniljsockret. Arbeta in bakpulver och mjöl. Forma till längder och ställ dem i kylen en stund. Dela längderna i bitar och rulla dem till runda bollar. Tryck eventuellt ner en gaffel för att få lite mönster på kakorna. Grädda mitt i ugnen.

 Blixtkakor

Ugn: 200 grader ca 10 minuter
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
150 g smör
3 dl havregryn
1 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser. Rulla ut degen till tumtjocka längder. Lägg dem glest på plåtar (de flyter ut). Grädda mitt i ugnen tills de får lite färg. Skär i sneda bitar när de svalnat lite.

Lyxmuffins

Ugn: 200 grader ca 10 minuter

100 g smör
2 ägg
1 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
125 g mandelmassa
3/4 dl körsbärssylt (eller annan sylt)

Smält smöret. Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten. Blanda i smöret.
Klicka ut i muffinsformar. Skär mandelmassan i små kuber och lägg en i varje form. Klicka också i en tsk sylt i varje form. Grädda och pudra dem sedan med florsocker. Dekorera gärna med ett bär ovanpå.

Inga kommentarer: