tisdag 25 januari 2011

Allt och lite till...

Diskuterade idag kring varför Semla heter semla, och var givetvis tvungen att ta reda på det. Såhär stod det i min receptbok (som jag tog fram eftersom jag ändå skulle baka semlebullar, annars hade jag förstås sökt på google ;-)

Ordet semla kommer via tyskan från det latinska ordet för vetemjöl, simila. Även hetvägg kommer från tyskan och är en felöversättning av ordet Hetweggen som egentligen betyder heta bullar (viggar). Fettisdagsbulle och fastlagsbulle talar om när den enligt traditionen ska ätas, nämligen tisdagen före första söndagen i fastan.

Då vet vi det! Oavsett vad de heter så är det så att om man äter feta och heta bullar så måste man röra på sig, och i två dagar nu har jag och dottern kört en timmes yogapass, det är så gött och man får sån skön träningsvärk dagen efter.
Nu är ju äntligen dansen igång igen också. Jag har längtat så mycket och det var så roligt att se alla igen. Först körde vi lite repetition på höstens danser för de som ville det, och det var gött och behövligt! När kursen väl körde igång var det en jättego låt, och en rolig dans... som visst bara var 24 steg? ;-D Alla andra dansade på i 32 steg, men jag tog en paus i slutet av varje vägg... =) Men, men... får väl träna på det hemma, för hjärnan fungerade uppenbarligen inte i söndags. Vad dansen hette? A walk on the wild side.
Wakira fick vi också lära oss, och den har jag försökt hänga på i Adventssparken i höstas, så därför kände jag igen den. Den är go, och den känns i benen och låren extra mycket. GÖTT!

Just det, jag snikade mig ju in på prova-på-timmen också, så jag fick lära mig två danser där;

Idag snöade det igen... och det har varit GLASHALT på vägarna! Läbbigt! Fast vissa av mina kollegor har inte märkt det alls... ;-)

Syrran har nu kommit hem från nätverkande i Holland, så nu kan jag andas ut och sova lugnt på nätterna igen. ;-) Hoppas snart få träffa henne och få en sammanfattning av WoWandet! =)

Annars är jag mest i behov av massage just nu, för ryggen knakar och brakar och nacken är inte som den ska. Någon som anmäler sig frivilligt? ;-)

1 kommentar:

maria sa...

jag anmäler mig frivilligt! jag tror jag fortfarande är skyldig dig en!
:)
KRAAAAAAAAAAM!