lördag 30 april 2011

Årets kvinnliga pedagog 2011

I torsdags kväll var jag med om nåt väldigt roligt. Jag fick den stora äran att följa med på föreningen Sigmas årsmöte och där ta emot deras pedagogiska pris. Så roligt och bra för självkänslan! =)
Efter vanliga årsmötesförhandlingar fick vi lyssna på Eva Fager, som är vice ordförande i Europeiska kvinnors lobby, The European Women´s Lobby. Hon berättade om kvinnors situation i övriga Europa, och man kan helt klart konstatera att vi i Sverige har det väldigt bra. Man tror ju kanske att EU-länderna har likartad syn på kvinnan, men så är det definitivt inte. Norden ligger långt fram i jämställdhetsfrågor, men i t.ex. Tyskland som vi har så nära oss finns åsikter som jag nästan studsade av att höra. Legaliseringen av prostitution är ju bara en sån sak...

Organisationen arbetar för:
  • Jämställdhet mellan kvinnor och män
  • Stärka kvinnors villkor både provat och offentligt
  • Uppmärksamma kvinnors olikhet (kvinnor klumpas ofta ihop och generaliseras som grupp, "så här är kvinnor, och detta tycker kvinnor om")
  • Motverka stereotypa förhållningssätt
  • Arbeta för kvinnoperspektiv inom alla politiska områden

Eva fick ta emot en ros (en av symbolerna för Sigma och DKG)

 Årsmötet ägde rum på Skövde golfrestaurang, och dit återvänder jag gärna! Inte för att spela golf dock, för det är ett intresse som inte får plats tidsmässigt i mitt liv. Golf tar en massa tid, och den tiden har jag verkligen inte. Men äta på en golfrestaurang kan jag! =) Det var jättfint och fräscht, supergod mat (delikatesstallrik), och till kaffet en hjortronpannacotta med tryffel till. Mums!
Rekommenderar er att åka dit, och funderar på om man kanske kan ta med kollegorna dit nån kväll... =)
Hade verkligen inte ens en aning om att det fanns golfbana så centralt i Skövde. Fint som bara den! Fanns tydligen en massa fina promenadstigar man kunde vandra på.

Såhär glad (och vindögd) blir man av att få ett pedagogiskt pris! =)
 Jag var som sagt där för att få ta emot ett pris, då jag blivit nominerad av den kvinna vars tjänst jag fick när jag blev anställd i Korsberga skola. Hon är en mycket duktig pedagog (och konstnär), och hon är då med i föreningen Sigma som är en förening för kvinnliga pedagoger och har sitt säte i Skövde. Den bildades 1989, men är en underorganisation till The Delta Kappa Gamma Society International som funnits betydligt längre och bildades i USA. DeltaKappaGamma har flera grupper i Sverige, tror faktiskt att de sa att Sverige är ett av de länder där det finns flest medlemmar, förutom USA då.
Här är jag och frun till mannen som designat mitt fina silversmycke som jag fick! En färgstark sympatisk kvinna som man genast tyckte om!
 Jag skrev ett brev till dem där jag beskrev mitt arbete med IKT i skolan, och de tyckte att det verkade jätteintressant och valde ut mig som deras pristagare! Jag är GLAD och jättestolt!
Jag och Sigmas ordförande

Namnet DELTA KAPPA GAMMA, DKG
är bildat av initialerna i de tre grekiska ord som står för Lärare, Nyckel, Kvinna
D - Didaskoloí = Lärare
K - Kleidoukoí = Nyckelbärare
G - Gynaikes = Kvinna
vilket kan sammanfattas som

"Kvinnliga pedagoger i nyckelposition"

Även jag fick ta emot en ros, så vacker!!!

 Jag fick en fin röd ros (symbolen för DKG) och en vacker silverbrosch som föreställer en bok med de grekiska bokstäverna Delta Kappa Gamma. Broschen är designad och tillverkad av Bengt Gunnar.
Min silverbrosch!
 Här nedanför kan ni läsa om priset och motiveringen till att jag vann. I höst ska jag få föreläsa för Sigma om mitt arbete, och jag hoppas att jag kan välkomna dem i Korsberga skola så att jag får möjlighet att visa jobbet på plats i "mina lokaler".

Tack Sigma, och TACK Karin!!!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Stor kram och grattis, stolt man blir, fast jag visste ju att du är en bra lärare ;-) Puss och kram <3 MammaMia

Ann-sofie sa...

Grattis det är du verkligen värd! Jag som haft äran att jobba med dig och sett hur du delar med dig av dina kunskaper. kram

Anonym sa...

Grattis Sara, säger som Anne-Sofie att det är du verkligen värd,jag vet vilket engagemang du lägger ner i allt som du företar dig, njut av priset och trevlig Valborg önskar Berit

Allt och/eller Inget sa...

Grattis Sara!

Marie sa...

Stort stort Grattis Sara!!!!

Anonym sa...

Hej

Grattis lillsyrran det är det dej väl värt, så stolt över dej min vän! En liten parantes jag ska på tisdag ta emot ett liknande pris imom nin bransch hihi återkommer om detta:)

Kram srtorasyrran

Anonym sa...

Heja Sara!!!
Ett jättestort grattis till dig:)
Kram Jessica

Anonym sa...

Stort grattis vännen! Du är garanterat en superbra pedagog och är väl värd priset! Puss och kram Emmelie

Jenny sa...

Grattis Sara! Du är ju grym!