lördag 14 maj 2011

KATTastrofdag!

I förrgår hade jag en "tycker-inte-om-katter-dag"! Det började med att jag vaknade mitt i natten av att det luktade så hemskt. Det STANK kattpink! Min första tanke var att jag hade börjat lukta så själv (eftersom jag vet såna som hävdar att de stinker kattpink när de svettas) men kände inget. Inte heller på sambon. Då slog det mig att en av grannens katter var borta och jag började fundera på om den gömt sig i vår lägenhet och pissat under min säng? Så var dock inte fallet, utan vi lyckades härleda stanken till en av våra ventiler i TV-rummet. Katt-f-n hade pinkat precis vid vår ventil som ju ligger i markplan. BLÄ!!!! Jag sprayade rumsdoft och det stank i alla fall. USCH!

Kunde inte sova för att det stank så, utan försökte gömma mig i täcket och slappna av...

När jag sedan kom hem från jobbet samma dag skulle jag ner i tvättstugan (som är i källaren i ett annat hus) och då stod två förrådsdörrar öppna. Jag gick för att stänga dom och dog nästan av hjärtattack när grannkatten Turbo satt uppe på tredje hyllan i förrådet och inte vågade hoppa ner. Jag hjälpte honom ner och ut och konstaterade glatt att han nog inte varit instängd alltför länge eftersom han inte kissat och bajat där nere. Tills jag gick längre in i källarkorridoren. Där var en 50 cm lång pöl med kattpink. Bara för mig att torka upp och hälla vatten på och så. FY vad det STANK!  BLÄ igen! Luktar fortfarande där nere. Urk!

Kommer upp från tvättstugan och hittar då denna katt som fläkt ut sig på en av våra altanstolar.


När jag kommer hoppar han ner och går undan och då får jag se att han nog inte mår riktigt bra. Kommer ni ihåg katten som gick här förra året? Den här börjar se likadan ut nästan. Den har två kala fläckar ovanför ögonen som ser såriga ut. Men den är inte mager, och den får nog tillräckligt att äta för precis när jag började tycka synd om den (trots dagens tidigare katthistorier) så tittar den på mig och går och sätter sig i min ena odlingslåda och skiter. Hade jag inte sett den göra det hade jag trott att det var Millan som åstadkommit dessa korvar. BLÄ! 
Så - den dagen fick jag nog av katter. Jag VET att de lever ett annat liv än hundar, men ibland STÖR det mig (särskilt när jag sätter händerna i kattskit när jag rensar landen) eftersom vi hundägare förväntas hålla totalkoll på våra djur. Kattägare kan bara släppa ut dom. Sedan bajar och pinkar katten precis vart den vill (och helst inte på hemmaplan), dödar fåglar och möss (sistnämnda kan ju vara bra iofs) och slåss med andra katter. Skulle vi göra likadant med hundar skulle det bli ett jäkla väsen.
Men jag vet också att det är skillnad på katt och hund. Så ni kattägare behöver inte bli upprörda. Jag behövde bara ösa ur mig lite frustration en stund. Så... nu är det nästan över! ;-)

2 kommentarer:

hakker sa...

Gubben har väl bössa?

Annelie Björk sa...

Du har helt rätt!!! Men var inte för säker att det var en katt som pissat i ventilen!! Kunde ju vara så att jag smyger omkring på natten i ert område, kanske råkade häva upp min armhåla lite väl länge i er ventil!! Nej det är vidrigt, kattpisslukt försvinner aldrig!! Vi har iof två katter men förut hade vi även en hankatt och dom springer och skvätter med sitt pissande överallt! Så nu har vi två gamla katt tanter som bor ute och håller råtter och möss borta! Men jag är heller ingen katt älskare, inte när dom krype rupp med sina fästingar i MIN BARNVAGN!!!!!! Tur att Nexy HATAR katter!!!!