tisdag 11 oktober 2011

Händelserik dag!

Idag hoppade (?) vi ur sängen kl 05.00 och fixade i ordning inför Mallans spännande resa mot Legoland och Lalandia tillsammans med goa familjen Björk. Vilken grej att få åka iväg fyra dagar tillsammans med kompisens familj. Hon både såg fram emot det och var pirrig för att vara borta, men jag tror hon fixar det riktigt bra. I perioder har hon haft riktigt jobbigt, och mest är det nog för att vara borta från Millan. Även Millan verkade känna på sig att nåt var i görningen, för igår när vi skulle packa placerade hon sig ganska strategiskt...


Men hon har idag haft fullt upp med att jaga, så hon orkar nog inte bry sig om att någon fattas här hemma idag.
Familjen Björk hämtade Mallan vid halv sex och jag tyckte jag anade ett litet leende hos Anneli när hon fick syn på mig... och jag förstod varför när jag tittade mig själv i spegeln. Mer nyvaken är nog svårt att se ut. I jämförelse med Anneli som var fräsh och sminkad så såg jag nog ut som ett spöke, hihi. Iklädd enbart big-t-shirt. Men dte bju´r jag på! =)

Jagat ja, idag var min första älgjaktsdag. Och det blev fint väder - vilket var ganska otippat. Första passet jag satt på var vid "Granet" intill Djäknatorpet...typ... Jag kommer nog aldrig att lära mig alla dessa pass... men fler och fler känner man igen när man kommer dit i alla fall. Alltid nåt!
Där satt jag och med jaktradion igång så blir det riktigt spännande att följa "drevet". Men när man insåg att de var på väg åt annat håll så kunde man ju slappna av lite. Jag kan nästan citera älgarna i Björnbröder - för ett tag var träd det enda jag såg...

Men plötsligt fick jag se nåt som såg ut som ett älghuvud. "Ligger det en älg framför mig?" Hjärtat började pumpa lite extra och jag var på helspänn. Stirrade på "huvudet" ett bra tag och insåg att det inte rörde sig. Inte alls. Inte en millimeter. Har man bra fantasi så kan man ju liva upp tiden på pass alldeles själv. Ser ni "älgen"?

Efter det började det dock dyka upp en massa fåglar, två ekorrar som hoppade på grenarna och en jäkla massa myggor. MYGGOR? Hallååå, man brukar inte behöva skydda sig mot mygg på älgjakten. Det beror på att det är så varmt, säger ni. Jag kan tala om att det var inte varmt alls, Det var KALLT! Brrr... Solen var framme och man väntade sig att dte skulle börja bli riktigt varmt. Det blev det aldrig. De enda som var varma var hundförarna som imponerade stort idag. Jisses...skulle behöva genomgå deras motionspass en gång om dagen så skulle kilona rasa. Synd att man inte hittar...

Bäst som jag skulle fotografera en nätväcka så dök det upp en ilsken hackspett som tydligt visade att det var HANS träd! Lyckades få med honom på kortet, vilket var lite kul. Man kan nästan se hur han irriterad bromsar in för landning på trädet som han ska försvara mot andra fåglar. Det fanns faktiskt tre hackspettar i området, så det knackade ganska bra i trädstammarna.


På nästa pass hade jag det varmare, och satt riktigt gott på en bergsknalle Djäknasjön och Kroksjön. Även här kom det en hackspett, som nästan flög rätt in i mig när han susade runt och försökte hitta käk.









Har nu fått rapport om att Mallan med bonusfamilj har anlänt till Legoland och att allt gått bra. På färjan hade det shoppats i Taxfree och nu på kvällen hade det varit fnittrigt och fnissigt. Tror att de kommer ha en kanonmysig resa!!! Är ganska avis!

Inga kommentarer: