onsdag 12 oktober 2011

I Granvik är det alltid uppåt!

En väldigt, väldigt trött hund ligger just nu och sover i soffan tillsammans med en lika trött husse. De har slitit hårt idag när de letat älg på jaktmarkerna. I Granvik är det alltid uppåt - och det kan tolkas på flera sätt! :-)








 
Själv har jag idag suttit på flera olika pass; Tisdagslycka (förstod man ju direkt att det inte skulle bli någon lycka på en onsdag...hihi), Bullebergstornet (mitt favorittorn hittills), Gamla gömslet (där jag hittade en massa svamp) och mitt nya favoritpass: Stubben vid fiskestigen. En perfekt stubbe - högt upp med god sikt. Vacker plats, med många bra skjutmöjligheter.
Undrar om det går att göra en inventering av alla olika pass... tror nog inte det... men det känns omöjligt att lära sig alla. Jag ska nog önska mig en egen Garmin GPS, för då kan man lägga in alla sådana pass i den. Vore himla smidigt. 
Dessutom skulle man kunna se alla hundarna som jagar på marken. 
Ganska häftigt att tänka på hur tekniken förändrat jakten de senaste tio åren. Bara det där med att använda jaktradio gör ju jakten mycket roligare. Och vilken träning jag får i att hålla käft. För det är en MASSA kommentarer som vill slinka ur mig... men jag tränar på att hålla tyst. Idag gick det dock inte när M skulle nerför ett berg och beklagade sig över hur jobbigt han hade det. ;-) Däremot lyckades jag bita ihop när han gång på gång sa:
"Nu blir det nog skjuta av pöjkar"
"Nu får i va mä pöjkar"

Hm... Jag och Lina då? Sedan vet jag inte om de andra kan kallas pojkar heller... Medelåldern är liiite högre än så. Fniss!

Tillbaka till tekniken. Man funderar ju på hur det ser ut om tio år? Alla vilda djur GPS-märkta så att vi följer dom på GPS:en istället? Njae... det vore ju liksom ingen riktig jakt då.Blir intressant att se hur älgjakten 2021 blir... Vad tror ni?

Inga kommentarer: