söndag 9 oktober 2011

Vissa platser...

...förälskar jag mig i direkt. Det beror på en känsla, kanske att jag känner mig hemma, eller att det känns som att hela jag kopplar av där. Det finns en hel del sådana ställen; hemma förstås, hos mamma och pappa, på vissa altaner eller på jobbet. Det finns många ställen i skogen som är sådana, men också många som ligger nära vatten. Ett ganska nytt sånt ställe för mig stötte jag på förra sommaren när jag tog en morgonpromenad alldeles allena. Det var Gåsskär på Storön. Så vacker plats! När jag blir pensionär ska jag köpa en stuga där och så ska jag börja och avsluta varje dag med ett besök vid Gåsskär. Måla, fotografera, skriva, teckna, spela, sjunga... allt sånt som gör livet värt att leva!
Storön är en vacker ö - och det är precis som i Ronja Rövardotter när Birk säger "Din skog? Det är inte din skog! Det är rumpnissarns skog, grådvärgarnas skog, vildvittrornas skog..." osv.
Storön är inte människornas ö...än... Det är smultronens ö, nyponrosornas ö, rödklöverns ö och björnbärens ö. Och Gåsskär är en pärla i musslan Storön. =)  En fantastisk plats helt enkelt. Blåsig förvisso, men det har sin charm det också! Tror att jag gillar det extra mycket på grund av blåsten också faktiskt. Det är inte bara en vacker plats, den kan vara bitsk och vild! Tänk att stå där en höststormsdag - påpaltad med varma kläder och bara se det fantastiska skådespelet ute på Vänern. Vore häftigt!
Känns nästan som att vara vid havet!






 
  
Precis detta huset skulle jag köpa... =) (det ligger väldigt nära Gåsskär och är litet och gulligt!)
Snillen spekulerar...


2 kommentarer:

hakker sa...

Man behöver inte vara nåt snille för att begripa det fina med Gåsskär! Se upp med "vänta tills jag blir pensionär" är du snäll... så snart som möjligt är bättre...

Fnissi sa...

Jovars... man ska inte skjuta upp till morgondagen... men man ska ju hinna med det NU också! När fasen ska jag hinna sitta ute på en ö och måla och skriva liksom?