onsdag 14 december 2011

Luciadag


Luciadagen är en av årets vackraste dagar tycker jag. Och i år har jag verkligen kunnat njuta av den, eftersom jag inte varit ansvarig för skolans luciatåg. Istället fick jag bara lyssna - och då blev man ganska sentimental och slösade med saltvatten... ;-) Det var så vackert, och jag delar med mig av en väldigt softad bild (eftersom jag inte har koll på om dessa goa barn får vara med på nätet eller ej) som ändå beskriver stämningen väldigt bra tycker jag. Varmt och mysigt!

Jag vet annars såna som tycker att Luciatåg (främst på dagis och bland yngre åldrar) är kvalificerad barnmisshandel. Barnen vet inte varför de ska kläs ut och stå och sjunga och det är många som inte vill utan gråter och vill därifrån. Första gången jag hörde den åsikten blev jag nästan sur... men den har landat.. och faktiskt - är det inte så att vi tvingar många barn att genomföra just luciatåg bara för att VI tycker att det är såååå gulligt/fint/vackert?


Nåja, det finns dom som gärna gör det frivilligt också (jag är en sådan) och årets sexor hos oss valde själva att ordna detta. Tack för det goa, fina och modiga sexor!



Min dotter är inte intresserad av att vara Lucia - hon vill hellre vara tomte. Och det var hon i fredags när miniorerna hade luciatåg. Idag skulle hon spela pingis och hade inte tid att lussa minsann...
Jaja, det var ju det där med att vilja...


Dagen började inte så bra - då jag kom som nr 2 till en olycksplats med en stor pickup som kultat och låg mitt i ena körfältet i den totalmörka morgonen. Vi satte upp varningstrianglar, varningsblinkers på våra bilar och försökte synas så mycket som möjligt. Ungefär hälften av bilarna bromsade upp, några frågade om vi behövde hjälp osv. Tack för det! Många andra körde på i samma tempo och höll istället på att krocka med den kultade bilen eller köra över oss som stod och väntade på bärgning. Föraren klarade sig utan skråmor - tack och lov för det. Men istället kunde det blivit onödiga olyckor för att bilisterna inte tog det lugnt förbi.
Ta det lugnt i trafiken mina vänner - hetsigheten och energin kan ni använda till något bättre än att köra fort!


Så... nu blev det en moralkaka som avslutning.
Mumsa på den ni! =)

1 kommentar:

Annelie Björk sa...

Visst blir man förbannad!!!!!!????? Hänsyn?? Kan man äta det???