tisdag 28 december 2010

Dags att utse årets julkort 2010!!!

Vi vill tacka för alla fina julkort vi fått! Vi har fått en massa fina och unika julkort som vi är jätteglada för! Självklart ska vi även i år utse "årets julkort" och ni ska få hjälpa till att rösta! Vi har tittat igenom och valt de som vi har som favoriter - och nu är det er tur att hjälpa oss utse årets kort. Förra året skulle vi välja ut tio, men det blev tolv. I år tänkte jag verkligen att vi skulle hålla oss till tio bidrag. Men det blev 21... Jag vet, jag är hopplöst dålig på att välja ut och välja bort...

Självklart blir det ett tävlingsmoment för den som vill det - och fina priser utlovas! Tre priser kommer att lottas ut bland de som, förutom att rösta, också skrivit en kommentar i detta inlägg med en motivering till vilka de röstat på. Dessutom får den som skickat "årets julkort" ett fint pris! =)

Röstar gör du genom att klicka i de julkort (du kan välja flera) som du gillar bäst i denna bloggs högerkolumn. Där finns alla bidrag uppradade med namn och nummer. Sedan klickar du på rösta/vote. Klart! Vill du dessutom tävla får du inte glömma att skriva en kommentar!


1. Glada tomtebarn - Som jag skrev förra året så är fotokort en favorit hos mig. Detta är härligt komponerat och vintrigt så det förslår!


2. Tecknat - Detta kort fick oss att tänka på ett mysigt barnprogram som vi sett. Runda, goá och glada figurer i glada färger!


3. Tomtekatter - Det syns inte riktigt på denna bild, men kortet är helt glittrigt som bakgrund. Glitter och söta kattungar med tomteluva kan inte bli fel, eller hur? Sååååå gulligt!

4. Tomten och räven - välgjorda kort som är målade på detta sätt är helt fantastiska. Jag brukar tänka på de konstnärer som målat bilden, för att många sedan bara ska titta på det i en minut och sedan läggs det undan. Här sparas alla julkort (ja, det är en hel liten säck full vid det här laget) och tittas på många många gånger, för de är ju små konstverk.


5. Rolig tomte - Detta är utan tvekan årets roligaste kort! Jag gillar när korten är utstansade som detta. Vem har bestämt att kort ska vara fyrkantiga? Tur att det har blivit ändring på det! =) Den här tomten är ju bara för skön! Dessutom är han smal och på G! Ska nog ha honom framför mig resten av året. Vilken förebild!!!


6. Skimrande - Visst är det fantastiskt att kunna måla så att kortet skimrar såhär vackert!!! Detta kort är mysigt och en massa julstämning i! I like!

7. Scrappat - Ett scrapbooking-kort som är jättevackert! Lite glitter, lite guld, olika papper som passar tillsammans och en vacker stämpelfigur som är skirt målad. Jättefint!!! Tillverkat av Lotta Mellberg (dock ej skickat av henne).


8. Maria - Ett vackert och annorlunda kort som påminner om anledningen till att vi firar jul överhuvudtaget. Att få fram ömheten mellan mor och barn genom några streck är helt fantastiskt!


9. Skolplansch - JAg älskar gamla skolplanscher, för de berättar så mycket om hur det var förr. Det var ju dåtidens TV, internet och OH... typ... Det finns fantastiska berättelser kring de gamla planscherna, och den här är en vacker vinterbild som man säkert pratade mycket om. Jag gillar den!!!

10. Änglar - ännu ett utstansat kort med glitter och vackra änglar. Sådana här kort får mig på fall! Så är det! =)

11. Lurvig tomte - en till utstansad tomte som är så söt så man bara vill käka upp honom! Urgullig!

12. Mistel - en gång köpte jag faktiskt hem en mistel och hängde upp. Den resulterade i många pussar - dock inte från M! ;-) Jag gillar den söta och annorlunda stilen i det här kortet. Vackert! Allt med pussar är väl vackert? ;-)

13. Söta björnar - Supergulligt kort som man bara inte kan motstå! Önskar jag kunde rita så!


14. Tomte och hund - de som skickade detta kort har träffat helt rätt! Hundar på korten går hem hos alla i familjen. Är de dessutom så här söta och liknar vår Millan så blir det ju en favorit direkt! =) WWF-korten är fina - och detta med hunden var sött som socker!


15. Snögubbe - årets enda hemmagjorda kort i denna omröstning (om man bortser från nr. 7 som ju är hemmagjort men inte av den som skickade det). Två små händer har tillverkat det, och det gör det hela ännu viktigare för oss förstås. Men hemmapysslade kort står alltid högt upp på gilla-listan! Det är också sådana jag helst skickar, men oftast aldrig hinner tillverka... I år hade jag t.om. köpt färdiga "göra-kort-kit". Men det hanns inte med...


16. Strumpor - Detta var ett gulligt och lite annorlunda kort som vi fastnade för direkt! Gulligt tecknat!


17. Rådjur - att kombinera tomtar med vilda djur går också alltid hem i vår familj! Natur och mystik är tätt sammankopplat. Gilla!


18. Stjärngossar - Elsa Beskow, som målat detta motiv, är en favorit. Det här är ett jättefint kort! Gammaldags!

19. Malte - Millans lillebror som ett riktigt snömonster! Åh, vad han är sööööt! Djurkort är alltid lika roliga att få. Vi fick också ett med Maltes kusiner på, två svartvita söta katter! =)

 20. Collage - jag gillar collagekort för att man får med så många olika bilder, och i detta fotot får man liksom inblick i hela familjens år.


21. Pepparkaksbak - ett äkta julkort med pepparkaksbakande barn, adventsstjärna och juliga gardiner! Jag gillar kortet, med tre godingar på, och sedan tycker jag om den lite annorlunda bakgrunden som går i blått, med snö och stjärnor.

16 kommentarer:

Linda sa...

Jag har röstat på nummer 6 och 7.

6:an för att den ser så härligt stämningsfull ut! Den visar en sån jul jag drömmer om!

7:an för att den ger mig inspiration! Jag hoppas att jag blir lika duktig på att scrappa kort nån dag!

Madde A sa...

Jag röstar starkt på nummer 19 :) men även på julkort nummer 20! tyckte det var roligt med lite kort från hela året :)

Anonym sa...

Jag röstade på nr 3.......kattälskare som jag är och det påminde om de julkort vi skickade förrförra julen. Fast det var våra två kattkillar med varsin tomteluva ;))))///Ingela

Anonym sa...

räven såklart!

Julia sa...

Jag röstar på nummer 4 för det är ett riktigt julkort för mig, gammeldags o det är så de ska se ut!

Anonym sa...

jag röstade på nr 14 för att det är så en riktig jul ska vara tomtar och hemmets husdjur

Anonym sa...

Jag röstar självklart på våran Malte. Men vilka finaaaaaaa kort. kram

Ann-sofie sa...

Oj, jag var visst anonym.

Petra M sa...

Jag röstar på nr 3! Annorlunda kort med härliga katter! Väldigt svag för kort med djur på.

johanna sa...

19 såklart.

Linda B sa...

Kort nr 5 får min röst: annorlunda är bra!

Gun-Britt sa...

Jag röstar på nr6, jag bara älskar såna mysiga julkort! Änglakortet var också väldigt sött!:)

Marie sa...

Kort 3 är bäst. Här har vi alla sorters personligheter och känslor som kan finnas under julen. Den som är glad som bara den, den som känner sig lite utanför etc. Ett heltäckande kort mjao, ops. mao menade jag:)

Livsresande sa...

Åh så många fina kort! Springande tomten klart coolast! :)

Thomas sa...

jag röstar på min häftige malte :D

Catrine Siljehult sa...

Jag röstade på nummer 3 & 20!
Nummer 3: Vad är en jul utan våra små familjemedlemmar? Perfekt att även de små missarna får skicka en julhälsning! Så gulligt!
Nummer 20: Ett roligt sätt att dela med sig av året som gått, 2010!