lördag 5 juli 2014

Gifflar

Fick recept på goda och enkla gifflar! Jag fyllde mina med äppelmos! Tack för receptet Gunilla!

Gunillas Gifflar


  • 50 g jäst
  • 2 dl kall mjölk
  • 1 dl flytande eller avsvalnat smält smör
  • 0,5 dl socker
  • 1 ägg
  • ca 8 dl mjöl

Smula jästen. Lös den i 0,5 dl mjölk. Tillsätt resten av mjölken,smöret, sockret och ägget. Rör om tills allt är blandat. Arbeta in det mesta av mjölet tills degen är slät. Ta upp degen på ett lätt mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet. Dela i tre delar. Forma/kavla ut dom till runda kakor,dela varje kaka i 8 trianglar.


 Lägg på en klick fyllning på varje trekant. Jag valde äppelmos denna gång.



Rulla ihop dom till gifflar (breda ändan först) med snibben neråt.



Jäs i 30 min. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Gräddas mitt i ugn 200 grader i 10-12 min i varmluftsugn, 225 grader i 8-10 min i vanlig ugn. 




Inga kommentarer: