torsdag 25 december 2008

Jul i vårt hus! (och andras)

Det finns så många julbilder som jag vill dela med mig av, så jag bestämde mig för att göra en liten "film" istället för att lägga in dem allihop här. Det är bilder både från vårt hus och andras. Bilder på saker som jag gillar, och alla möjliga andra foton också.



Ja, hur har vår jul då varit? Det började med julefrid i Korsberga kyrka...

19.00 Dan före julafton - konsert i Korsberga kyrka

20.00 ca promenad hem till vännerna - och mys med dem.

ca 01.00 kom vi hem (hade varit hemma lite tidigare om vi inte fått vända för att jag glömt min väska... suck!) Jag börjar nu att hjälpa tomten med lite förberedelser, och Mallan fixar en bricka med godis och pepparkakor till tomten innan hon somnar som en stock.

03.00 går jag och lägger mig.

07.30 vaknar Mallan och konstaterar att tomten ätit upp det hon gett honom + att det finns paket i hennes strumpa! Lägg dig och sov en stund ryter jag nyvaket och så gör hon det.I vår säng förstås. Men hon kryper intill sin pappa och tar hans täcke ;-) hihi!

8.30 vaknar Mallan igen - och nu förstår vi att det verkligen är dags att titta efter paket för nu vill hon INTE sova mer. Tomten har lämnat ett brev där han förklarar att han tyvärr inte kan komma på julaftonskvällen som han brukar, för han skulle bl.a. långt ner i Afrika och kan ju inte hinna med alla barn varje år. Istället har han fixat en klappjakt för henne för att det ska bli lite roligare. Han har gömt julklappar i vårt hem, och skrivit ner ledtrådar till tio olika ställen där det ligger klappar. Mallan lyser med hela ansiktet och sätter genast igång med uppgiften. Åh vad roligt det är att leta paket. Vissa är svåra att hitta - andra väldigt lätta. Sedan är det paketöppning i vår säng. Mysigt!

9.30 Vi äter frukost - hembakade hjärtformade tekakor med julskinka. MUMS! Dessutom tittar vi på julkalendern på datorn (eftersom vi missade när det var på tv:n kl.9. TAck gode Gud för att det finns SVT-play på nätet!)

10.00 börjar vi klä våra granar - för det har vi inte hunnit förut. Så sena har vi ALDRIG varit tidigare - men vi stressar inte ändå. Känns lugnt!

12.40 rullar vi in med bilen i trädgården hos svärmor och svärfar - vi är då tio minuter försenade och hon har redan hunnit ringa oss både hem och på min mobil för att undra var vi är. (Vi svarade inte eftersom vi ju precis skulle åka). För en gångs skull är vi sist - och slipper vänta på de andra. =) Här äter vi nu julbord - ett ganska lagom julbord med jansson, Mamma Scans köttbullar, prinskorv, ägghalvor, doppe, bruna bönor, sill, julskinka och julmust (ja, jag erkänner - jag missbrukar julmust!) Men jag äter bara en liten tallrik. Av någon anledning blir jag alldeles stoppmätt av julmat. Det har alltid varit så. Jag kommer ihåg hur mormor jämt tjatatde och trodde att jag var sjuk eller att hennes mat inte passade mig... Men jag gillar det. det är bara det att efter två prinskorvar och lika många köttbullar så vill inte min mage ha mer. (det är väl typ enda gången det är så...)

13.30 har vi ätit klart och sätter oss i soffan och päser lite.

14.40 är det dags för kaffe med en massa goda kakor. Men jag får bara i mig en.

14.58 åker vi hem till oss för att då kasta oss över TV:n och Kalle Anka. Vi missar förstås den första mysiga filmen med tomteverkstaden - och hamnar istället mitt i "arrapappapappapappapappapappaparria". Jag njuter - och M dammsuger nedervåningen. Mallan tittar men frågar efter halva om inte hon kan få dammsuga istället!!!!!!! VA!!! Mitt i Kalle Anka på julafton! Hallåååååå! Vad är det för feeeeeel? Förmodligen att ungarna idag omges av tecknat dagarna i ända och att alla filmerna som är med finns på dvd att titta på när som helst. Sorry folks - men när vi blir äldre lär inte Kalle Anka på julafton finnas mer... Nästa generation är inte lika intresserad liksom... I alla fall inte hos oss.

16.00 Mallan dammsuger och jag börjar förbereda gröt. Vi städar och pyntar det sista.

18.02 kommer svärföräldrarna och svåger med barn och vi käkar gröten som jag måste säga blev riktigt lyckad!!! Nu skulle min familj också kommit men eftersom pappa var magsjuk fick de stanna hemma - och syrran fick tag i en billig biljett till huvudstaden. Saknar dom!

19.00 tittar vi på KarlBertil Jonsson (som ju är sååååå bra!)

21.30 ger svärmor upp och vill åka hem. Jag och Mallan testar de nya singstarspelen ABBA och Disney och har jättekul.

23.00 åker svåger och sonen hem - då är det glashalt ute och börjar bli riktigt kallt.

23.30 går Mallan och lägger sig - och jag sätter mig framför den Westernfilm som M börjat titta på och fortsätter brodera på den julstrumpa som lillfaddran ska få. Jag började med den för två år sedan och den är inte klar än! =) M snarkar i soffan efter en halvtimmes film - men då är jag redan så inne i filmen att jag vill se den klart.

02.00 ca går vi och lägger oss. Så det slutade som det började kan man säga - med julefrid. =)

Och faktiskt sover Mallan ända till 9.15 idag på juldagen. Gött!
Vi har tagit det lugnt och grejat lite. På eftermiddagen firade vi med lillfaddran och hennes familj. MYSIGT! Och vi fick en alldeles fantastisk julklapp - ett hotellpass som gäller för två personer. En övernattning + frukost! TACK TACK TACK TACK TACK TACK! Att jämföras med det Mallan hade köpt till dom: en påse punschpraliner och choklad... Hm...
Nu är det bara att bestämma sig för hotell och dag... =) Och så kanske man kan passa på att jobba på projektet då också, hihi!

Tack än en gång - det är gött att vara med er även om man är trött och har tappat bort sitt tålamod. Man kan liksom vara som man är och det är helt okej. Och så kan man ju retas en del och munhuggas... Det förgyller ju tillvaron en hel del! Hihi!

Nej, nu ska det sovas för länge sedan för i morgon ska vi vara uppe med tuppen - hela familjen ska jaga! Det kan ni nog läsa om på jaktbloggen snart.
KRAM KRAM till alla som läser!

1 kommentar:

Anonym sa...

En sån jul vill jag ha när jag blir stor! men det är ju inte än på ett tag...... :D Ska dock försöka komma närmare det nästa år för 23 grader o palmer var faktiskt ingen höjdare...

Kraaaam!!

PS. mmm, mumin är gott!