lördag 6 december 2008

Julbord!

I fredags firade vi en 40-åring med att ta med henne och hennes blivande man till Vincontoret. Där fick vi gott att dricka och äta, och massor av vackert för ögonen! Bland det första vi fick se var ett pepparkakshus i form av Vincontoret. Designat och byggt av I.J från Korsberga. Mycket snyggt! Förstår inte hur han gjorde det. Jag försökte bygga ett slott förrförra året. Det säckade ihop trots idoga försök att stadga upp det med diverse saker. Tyvärr kommer bilderna här nedanför i "fel" ordning, men vi börjar väl med det göttaste! =)

MIN blivande man! Och snygg är han också! PUSS! Älskar dig!

Dessert-tallriken hade jag verkligen kunnat äta MER av - för det var såååååå gott! Chokladmousse, saffranspannacotta, kaneltryffel och fruktkompott med fikon, sviskon, päron och russin. MUMS!
Som varmrätt var det svartpeppargriljerad kalkon med potatisfondant och färskost smaksatt med bl.a. nejlika och ingefära. Supergott!

Mellanrätten var en blodgrapesorbet - frisk och syrlig i smaken. Gottigottigott!

Sillbricka med snapsar. Jag som inte äter sill smakade mig faktiskt igenom alla sex sorterna. Snapsarna fick jag överlåta till de övriga eftersom någon av oss skulle köra också. =)

Ett mousserande rött vin. Såg spännande ut och var väldigt gott enligt de andra. Det ingick i VIP-timman som vi hade turen att få!!! Det var liksom pricken över i. Tack, tack, tack!

Vincontoret är ett väldigt vackert ställe. Det är så lugnt och fridfullt. Inga gapiga julbordstrubadurer utan man kunde sitta och prata med varandra i lugn och ro. Fullsatt var det - men det kändes ändå lagom. Maten var också lagom mycket. Man gick inte därifrån och kände sig totalt proppmätt och illamående, utan bara mätt och nöjd. Dessutom slapp man se alla MÄNGDER med mat som dräller över ett helt rum och som man sedan undrar vart de gör av när gästerna gått. Det måste vara MASSOR av mat som får slängas efter ett julbord!!! Här blir det ju inte riktigt så. Nog för att jag inte åt upp all min sill - men ändå. Det är liksom inte på samma sätt. Inte överflöd - utan lite och lyxigt istället. Massor av spännande smaker. Jag återkommer gärna, för det passade mig perfekt.

När jag fått lite mer i lön ska jag skaffa mig ett vinfack där så att jag kan få tillgång till att komma dit och sitta i deras källare och bara mysa med ett glas vin då och då. Det är inte så dyrt... Men jag känner att man nog måste känna att man kan ha tiden att utnyttja det också.

Har ni inte varit på Vincontoret ska ni absolut titta in där! www.vincontoret.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var bara såååååååå bra!KRAM

Anonym sa...

Såg mumsigt ut!
När du skriver "blivande man" blir man ju onekligen nyfiken på om det är nåt datum bestämt...;-) Kram!