fredag 25 december 2009

Tomten jag vill ha en riktig jul...


Nu är julen här, och det är härligt. Jag sitter just nu och känner mig ganska sentimental. Har ganska nyss kommit hem från en "midnattsmässa" (började 22.00) i kyrkan och det var mycket vacker sång från två unga tjejer, samt de härliga julpsalmerna som är så härliga att stämma in i. En av besökarna bar dock på en massa sorg, och hade ett stort behov av att berätta om det för alla. Hon mådde uppenbarligen inget bra alls, och det var svårt att veta vad man kunde göra. Kanske kände hon inte av de sociala regler som gör att man inte stör på det viset, eller så var hennes behov att få berätta så stora att hon struntade i alla regler.
Jag gick i alla fall hem med ett skavsår i hjärtat, för det finns så många människor som inte mår bra - och speciellt vid jul, när vi förväntar oss att alla ska vara lyckliga och glada, då blir det så tydligt.
Det var i alla fall ca 116 personer i kyrkan och gudstjänsten avslutades med glögg på trappan i vinternatten och så sjöng vi "Härlig är jorden". Vackert!!!

Den 23:e var vi på den traditionella konserten med familjen Frid i Korsberga kyrka. I år var det många nya sånger, det var roligt. Samtidigt saknar man ju de gamla, hihi, men man kan ju inte klämma in hur mycket som helst förstås. =)
Vi kom hem ganska sent och då var det dags för den sista julklappsinslagningen, samt att underlätta för tomten genom att plocka fram julklapparna som skulle delas ut. en bricka med godis, mjölk och pepparkaka ställdes också fram åt honom.
Jag tror att jag var i säng vid tvåtiden.
I morse väckte Mallan mig vid åtta, så det var ju helt okej. Hon tog med alla sina klappar till vår säng och så hade vi en mysig paketöppnarstund hela familjen tillsammans. MÅNGA fina klappar blev det, och lugnt och skönt var det. Jag ska väl erkänna att allt är inte julfärdigt här hemma ännu. I år har jag prioriterat lugnet framför det mesta annat.
Jag har bland annat valt bort:
- att plocka fram allt julpynt - och istället bara satsat på några få saker
- att pynta granen - i år har vi bara ljus i vår gran. Fast det beror ju på att den redan börjat barra och inte kommer att vara i vårt hus särskilt länge till... Synd...
- att baka pepparkakor - och istället gjort två pepparkakshus
Vi har hunnit med julbord hos svärmor och hemma hos mina föräldrar. Fast det är konstigt att julen inte längre kan kännas som den gjorde när man var liten...
Jag önskar att den kunde gör det.

Men jag är riktigt nöjd med dagen. Och jag är tacksam! Tänk att jag lever och har en underbar familj och härliga människor som vänner!!! Dessutom ett jobb jag trivs med!
Och tänk att jag är gjord av samma stoff som stjärnorna! Det sa i alla fall vår rektor på julavslutningen och det lät vackert!

Hade egentligen tänkt att detta inlägg skulle innehålla ännu mer, men nu är jag så trött så ögonen går i kors.

GOD JUL till er alla!

1 kommentar:

maria sa...

låter som en jul jag kan tänka mig i ett annat liv (som förhoppningsvis kommer om några år...), speciellt delen med paketöppning på morgonen, myyyysigt! GOD JUL!
=)