onsdag 5 november 2014

En ängels födelsedag

Oavsett vad man tror på, så känns det ibland väldigt trösterikt att tro på att när man dör blir en ängel som finns i en annan värld. Det känns konkret och man kan skapa sig bilder av hur det ser ut osv.

Idag har jag gratulerat en ängel på födelsedagen. 13-årsdagen. Och jag önskar verkligen att min födelsedagspresent till henne kunde ha varit en stor varm kram, och inte ett gravljus. Men nu är det som det är.

Och då, hur naivt det än må vara, så känns det väldigt mycket bättre att skapa sig en bild av en trettonårig ängel. Att hon får chansen att åldras, fast någon annanstans.

Hon är saknad av många. Många fina ljus visade på det. Många tänker på henne. Och i mina tankar kan jag krama henne på födelsedagen.


Och när man sätter sig i bilen igen efter att ha tänt sitt ljus vid graven och Lalehs röst strömmar ut. "Some die young...". Då vet mitt förnuft att det är slumpen. Men det känns banne mig som nåt helt annat.

Inga kommentarer: