tisdag 1 februari 2011

Att fundera kring ett foto...

Jag har nu påbörjat kursen Visuell kommunikation på högskolan i Jönköping, och den första uppgiften var att gå igenom en av kursböckerna, The Photobook, och hitta den bild som man mest kopplade till. Denna bild blev det, och detta skrev jag...

Bilden är lånad från Fashion Issues

Den här fotoboken kommer jag att bläddra i måååååånga gånger, och jag tror att jag kommer att fastna för olika foton varje gång beroende på min sinnesstämning just då. Idag fastnade jag lite extra för Erwin Blumenfelds foto "Lisa Fonssagrives" (s.58) som föreställer en kvinna som balanserar på Eiffeltornet. Bilden får mig att hissna, och jag kan nästan känna suget i magen som jag får av att vara så högt upp...
Jag gillar också kompositionen i fotot, och hennes mjuka böljande kjol i kontrast till tornets raka och kantiga form.
Den är också spännande, vild och vågad - och det tilltalar mig. Kanske för att jag ALDRIG någonsin skulle få för mig att göra på samma sätt eftersom jag är en riktig fegis. ;-)
Den får mig också att tänka på frihet, mod och inre styrka.
Jag gillar den, den får mig att må bra och känna "jag vill, kan och vågar".

Inga kommentarer: