söndag 6 februari 2011

Kyndelsmäss!


Published with Blogger-droid v1.6.5

Idag har jag suttit i Fröjereds kyrka på en taizemässa, med mycket sång och musik. Idag firas Kyndelsmäss, som mest förknippas med ljus. Det är spännande att fundera kring ljusets symbolvärde för oss människor. Ljus använder man för att komma i stämning, som tröst, för att få det vackert omkring sig osv. Det är något speciellt med ljus som liksom "fångar" en. Eller i allafall mig. Jag kan sitta och titta in i ljus länge och väl. Det blir liksom meditation.
Jag har också fått lyssna på kloka ord från Bo Bernhardsson som är präst. Han sa bl.a.  att mörker är frånvaron av ljus, och ondska är frånvaron av kärlek. Kloka ord!

En av bönerna som lästes idag var denna:

Här får jag vara den jag är
utan masker och roller
Du känner mig, Gud
även mina mörka sidor
Tag emot min svaghet,
mitt övermod, min likgiltighet,
Hör mig, berör mig, förlåt mig.
Tänd ett ljus i mitt mörker.

Fina ord, men för många blir det jobbigt bara för att det står: Du känner mig Gud.
Jag tänker mig att jag kan byta ut Gud, och istället skriva dit min vän.För vänner får ta mig som jag är, med brister och fel.
Eller tänk dig att det är barnens bön till oss vuxna...
Eller alla elevers bön till sina lärare...


Inga kommentarer: