söndag 13 februari 2011

Gårdagens schlagerlåtar...

Igår satt vi ju i schlagersoffan hemma hos goda vänner (tur det eftersom vi måste sanera hemmet från hundhår innan vi tar hit folk, solljuset är nice men avslöjar alltför många hemligheter på golvet... Igår valde jag att gå ut och gå istället för att dammsuga... ;-)
och det var väl en del låtar som gillades, men kanske inget som man direkt fastnade för. Just nu är det bara Brolles låt som jag kommer ihåg refrängen på...

Såhär tänker jag kring gårdagens bidrag:

7 days and 7 nights - Brolle 
Han har en riktigt bra röst, han har utstrålning! Men jag blev ändå lite besviken på låten. Hade förväntat mig en annan slags låt tror jag. Men som sagt - refrängen kommer jag ihåg.  Fick också lära mig att hans namn uttalas Med O inte Å... Jag har liksom alltid sagt "Brålle"... Oops... Nu är frågan om Millans brorsa heter Brålle eller Brolle?

My heart is refusing me - Loreen 
Intetsägande tyckte jag... Hon har bra röst, och den är modern. Kanske växer efter ett par lyssningar. Vem vet?

Ge mig en spanjor - Babsan
Babsan är Babsan - och hon/han gör det hon/han är bäst på: SPEXAR! Lite svajig sång i verserna, men helt okej i refrängen. Inte riktigt i klass med "La dolce vita", men helt klart underhållning, och vilket häftigt nummer sedan! Coolt med den scenen!!!

Vaken i en dröm - Elisabeth Andreasson Andreassen
När den här låten spelades igår så började vi i soffan plötsligt prata. En av soffdeltagarna uttryckte sig såhär: Nu måste jag sova för den här passar som godnattvisa. Lite sant var det. Det kunde lika gärna varit en Sonja Aldén-låt, och då kanske den hade klarat sig bättre? Fast Bettan har helt klart en röst som är makalöst stark och bra, så det kanske ändå var låten som var för seg? Vacker text dock, och jag tror att den kan bli en sån där kyrkolåt som man får höra lite då och då i olika sammanhang. Kanske begravningar? 
Har lyssnat på den igen, och då fick jag t.om. tårar i ögonen, då jag tog in hela texten och lyssnade mer koncentrerat. Den är ju jättefin! Men ändå saknar jag liksom lite känsla hos Bettan. Tror att Sonja hade gjort den bättre... Eller kanske Sanna.

I´m in love - Sanna
Jahoo, vilken skillnad utseendemässigt! Hon ser ut som Brigitte Nielsen! Superröst har hon, och låten kommer många att sjunga på. Lite "flat" tyckte jag dock att den var. Men den kommer att växa av ett par lyssningar.

Oh my God! - The Moniker
Får mig att tänka på DiLeva, och i soffan konstaterade vi att han är en sjukt bra sångare. Daniel alltså. Att sjunga falsettsång på det viset, i en så pass "komplicerad" låt är avancerat. Bra gjort! Den sticker ut lite, den är glad och lite tokig. Inte dum alls!

Elektrisk - Anniela
Svårt att höra vad hon sjöng tyvärr. Det gröna runt hennes axlar fick alla i soffan att reagera. Från 5 år till 40... =)
En låt som ingen kommer minnas om 5 år. Tyvärr...

Like suicide - Christian Walz
Oh, jag gillar hans röst. Så bra, så bra! Den här låten kommer vara en av favoriterna på min Schlagerskiva 2011. =) Men det är ingen låt som sätter sig första gången man lyssnar på den...

Ja, vi var ju rätt nöjda med vilka som gick vidare, förutom Loreen då... Hade hellre sett Christian i andra chansen.

Bilden är lånad från svt.se

Inga kommentarer: