lördag 12 maj 2012

Entreprenörskap...

Kolla in det här klippet! WOW! Om vi i skolans värld (varför säger man så förresten - ska inte skolan vara en del av övriga världen - inte en egen "ö" ?????) lyckas få eleverna att brinna av sådant engagemang så har vi nått många av målen i den nya läroplanen. Den nya läroplanen är faktiskt bra, för den fokuserar på förmågor som man ska utveckla.


Det viktigaste förmågorna enligt forskaren Göran Svanelid är "The big five" - De fem viktigaste förmågorna i styrdokumenten:
  • Analysförmåga 
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.

  • Kommunikativ förmåga 
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa

  • Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.

  • Förmåga att hantera information 
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

  • Begreppslig förmåga

Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.



Jag har ingenstans hittat förmågan att minnas. Alltså kan vi inte basera vår undervisning på minneskunskap längre - och då är kanske prov där man sitter ensam och ska försöka minnas inte till någon större nytta? Sätt då istället två elever tillsammans och låt dem lösa uppgifterna ihop. Och se till att ställa frågor som är relevanta och inte papegojkunskap.

Som lärare får man ibland (eller ganska ofta) höra - att "det borde väl du veta som är lärare". Hm.. det är kanske bara nåt man säger, men om man tänker efter kan man fundera på om det verkligen är så att man tror att vissa människor kan mycket mer än alla andra? Det handlar ju bara om att vi har olika slags kunskap. 
En annan sak som stör mig är när man tror att man lär sig mest i skolan. Det gör man inte. Man lär sig HELA tiden och förmodligen 90% mer utanför skolan. Det låter ju konstigt kanske, men det är inte konstigt för vi lär oss hela tiden. Lärande är inget som äger rum mellan 8-13 varje dag. Det äger rum HELA TIDEN! Det lärande vi håller på med i skolan är det som alla ska lära sig som grund - så likvärdigt vi nu kan ha det. Det andra lärandet är mer individuellt och blir väldigt olika beroende på individ och omgivning/miljö. Även kunskapandet i skolan är ju förstås individuellt men det finns ju ändå saker som alla ska ha med sig från skolan. Förstår ni hur jag menar?



Ytterligare en sak som det pratas mycket om är fusk. "Att hjälpa varandra är fusk!" "Att använda hjälpmedel är fusk"
Vad är fusk? Fusk kan väl bara förekomma vid prov...eller? Jag hatar ordet fusk. Det borde inte få finnas. Det är ett fult ord som bara ställer till det. Barnen har det inte i sig. Vi vuxna ger dom det ordet. "Va, fick du använda multiplikationsrutan när du gjorde matteprov - det är ju fusk".
Nej, det är inte fusk. Pratar man om fusk på arbetsplatser? Hur skulle det se ut?
"Kolla - kontoristen använder miniräknare - vilket fusk!" "Kolla nu hjälper dom varandra att hålla i plankan medan en av dem spikar - vilket fusk!"
Nej, i skolan pratar vi inte om fusk - för vår undervisning är inte upplagd på det viset. Arbetar man mot förmågorna i läroplanen så behövs inget fusk. Det går liksom inte att fuska när man ska utveckla förmågor.



MEN...skolan har långt kvar innan vi är en del av samhället och inte en egen värld. Tyvärr... Vi måste förstå att skolan inte kan se ut som den gjorde för 30 år sedan. Föräldrar måste förstå att den skola deras barn går i inte SKA vara samma skola som de själva gick i. Är den samma skola som då - då är något VÄLDIGT FEL!

Skolan måste anpassas till det samhälle vi lever i om tjugo år. DET är ju inte lätt. Vi har ju ingen aning egentligen. Men skolan behöver vara i framkant. Om 20 år kommer eleverna ut på arbetsplatserna. Vad behöver de då?
Jag tror att de behöver
ha strategier för att kunna handskas med problem och hinder som de stöter på,
veta hur de kan ta reda på saker som de inte vet,
kunna samarbeta med andra,
vara trygga i sina starka och svaga sidor,
kunna kommunicera på olika sätt och anpassa sig efter situationen och den de kommunicerar med,
ha en massa jävlar-anamma i sig (eller vi kan kalla det "ta-för-sig-förmåga", det låter bättre) med en stor portion ödmjukhet och respekt för livet omkring sig och andra människor,
och sist men inte minst LUST, NYFIKENHET, SJÄLVKÄNSLA och SJÄLVFÖRTROENDE.



Jahapp... om du mot förmodan har läst ända från början till slut, så vill jag bara slutligen säga att killen i klippet ovan - det är den känslan han har som jag önskar hjälpa alla mina elever att hitta. En del har det bara i sig. Andra behöver få hjälp att hitta sånt de brinner för. I mitt jobb får jag äran att få hjälpa till med det, men vem som helst kan egentligen göra det. Allt händer inte i skolan. Men mycket händer i skolan OCKSÅ!

Inga kommentarer: