onsdag 9 mars 2011

Från årspraktikan

Jag har köpt mig en årspraktika - för jag tycker sånt är så himla roligt. Tror att det ska finnas en gammal, gammal bondepraktika någonstans i våra gömmor också. Jag tänkte dela med mig från min årspraktika lite då och då, och detta blir första inlägget.

MARS
Mars, också kallad vårmånad, är vår tredje månad, men den första i den romerska kalendern.
Mars, eller Martius var näst Jupiter romarnas förnämste gud och forades på det så kallade Marsfältet norr om Rom.
Vid den reningsakt, som vid varje census (mantals- och skatteskrivning) företogs med borgerskapet, offrades här ett svin, en gumse och en tjur.
Mars var, precis som grekernas Ares, krigsguden.


Idag, den 9 mars, är det "de 40 martyrernas dag". Var det frost den dagen kunde man vänta samma väderlek fram till 40 dygn före midsommar. 

Tidig vår - dåligt år heter det och "om mars kommer som ett lamm går han ut som en varg".



Så vi kan nog förvänta oss en kall vår...

Inga kommentarer: