söndag 13 mars 2011

Fotokurs

Igår ägnade jag dagen åt att se lektion 4 i min fotokurs. Man får alltså se olika lektionsavsnitt som är filmade, så jag varvade ett avsnitt med att springa till tvättstugan och plocka in disk... =)

Det är himla roligt att få lära sig mer om foto. Mycket är repetition från den fotokurs jag läste på gymnasiet, men mycket är också nytt. Roligast är ju uppgifterna man får, och hittills har jag tampats med att förstå begreppen "Windows" och "Mirror" som var förra uppgiften vi skulle fota kring. Windows innebär att man tar ett foto som precis beskriver hur något ser ut. Mirror innebär att man får med fotografens avtryck i fotot, ett syfte eller en känsla som gör att det inte bara blir en beskrivande bild av något utan en bild som förmedlar fotografens tankar, känslor och idéer liksom...
Mitt dilemma har lite varit att se skillnaden i dessa båda, men nu tror jag att jag har ett hum om vad de innebär. Dessa foton var de jag lämnade in. Vilket foto skulle du säga är window/mirror?

I lektion 4 handlade det mycket om hur man bygger upp en bild. Olika format, vinklar, gestaltlagar, blickfång osv. Och uppgiften är att ta ett porträttfoto av någon jag känner väldigt väl, och i det fotot få med mina känslor för den personen, så att andra som ser fotot förstår vad jag tycker om och hur jag upplever personen på bilden. KUL! Men svårt!!! 
Frivilliga??? ;-)
Dessutom har vi en inlämningsuppgift där vi ska fota två olika näringslivsställen i vår närhet och försöka att ta foton som förmedlar något om detta ställe. Spännande!

Det är en himla rolig kurs! Rekommenderas!

Inga kommentarer: