onsdag 9 mars 2011

Potatiskaka

Published with Blogger-droid v1.6.5


Det är inget bra kort på de goda potatiskakorna - men jag lovar att de är mycket godare än de ser ut! Det är min kompis A-S som fått mig att ÄLSKA dom! Och hon har också delat med sig av sitt recept.  Nu delar jag med mig av receptet, för det var flera stycken i lördags som ville ha det! =)

4 ägg
4 1/2 dl socker
6 dl mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl mjölk
200 g smält smör

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna. Häll i långpanna med bakplåtspapper. In i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Under tiden gör du smörkrämen:

200 g smör
4 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
1 ägg

Blanda ihop till en jämn smet. När kakan har svalnat av ganska mycket breder du smörkrämen ovanpå. Därefter river du 3 hg mandelmassa grovt och strör över smörkrämen. Till sist siktar du kakao över kakan.

MUMS!!!




1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fin blogg du har...Tack för mysigt kalas och superduper goda kakor! Kram Emmelie