torsdag 2 juli 2009

Linedance för tusan! =)


Nu kommer ett hett efterlängtat inlägg från Carinas slav/sekreterare! =) Jag har inte riktigt skött mitt jobb... men lovar att vara en duktigare slav/sekreterare framöver! =)

Vi var och dansade i Skövde för ett tag sedan, på linedancens dag. Det är ju alltid lika roligt att komma ut och dansa med en massa folk, få inspiration till nya danser och kanske till och med lära sig någon ny? Att man dessutom får en himlans massa motion är ju bara bonus!

Ett tips till arrangörerna kan vara att skriva ut pausen i programmet, för vi fikade snabbt som attan för att hinna dansa alla danser vi kunde, och sen visade det sig att det var en paus på en timma... Hm...
Sedan tycker inte jag att man behöver gå igenom alla danser innan, för det tar MASSOR av tid, och man vill ju helst hinna igenom sin danslista. Jag förstår ju syftet med att gå igenom dansen, dels fräschar det upp minnet på de som ska dansa och dels kanske man får en bra snabbgenomgång om man vill lära sig den. Men jag tror inte att man lär sig den bättre efter en sådan snabbgenomgång, för det är bättre att se och pröva och träna när de andra dansar. Det funkar lika bra! Och kommer man inte ihåg hur den börjar så ser man ju ganska snart det när de andra bärjar och så kan man haka på.

Följande danser lärde jag (vi?) oss i Skövde:

The freeze
Electric slide (dansades till Every little thing med Carlene Carter) spana gärna in den här versionen också!
Boot scootin boogie finns en version här också. Även här, men den här versionen dansade inte vi.
Peace of cake
Red hot salsa eller här, men jag har inte hittat någon som gör likadana höftrullningar som vi! =D
Ziggy
Poco latte (den dansades som alternativ till Choco Latte.) Hittade ingen video med den, men vill minnas att den vara ganska lätt att lära sig!
Smooth operator Den dansade jag och Petra, men vi måste ha dansat den i ett långsammare tempo!
Alligator rock (dansades givetvis till See you later alligator) fast vi gick bakåt när man kickade, och framåt när man satte i tårna.


De här VILL vi lära oss, för de såg roliga och sköna ut!

Pop da bootie
Just a minute (som alternativ dansades Tush Push)
Don´t feel like dancing här med musik!
Closer
Charanga (vi körde Live Laugh Love som förresten Ninni vill lära sig!)
Firecracker
Lover boy (som alternativ funkade Before the devil hyfsat!)
California blue
Copycat Hittade bara denna version, men vill minnas att den dans vi såg var en slags "kanon-dans" där de olika raderna dansade olika och liksom härmade varandra... ska se om jag kan hitta den versionen (dansades till Cotton Eye Joe och som alternativdans var det Ease up (hittade ingen video till den)
Doctors orders
Singing the song
Viva la Vida
Eagles rock
Headphones
Poker face

Vi fick se en massa andra danser också, och en del fick vi bara se på danslistan (eftersom vi inte hann igenom den på långa vägar) så jag ska försöka lägga upp dem också så ni kan kika om ni vill. Man kanske hittar nån som verkar kul bland dem också!

Med vår kära slavdrivare (?) Carina ;-) har vi fått lära oss följande under sommaren:

Hickory lake
My Veronica (SNART kan jag den!)
It hurts

Hm... var det någon mer? Får kolla in på Carinas sida!

Nej, nu ska jag och Mallan åka till Hjo och gå på Moster Elins glassrestaurang innan vi ska dansa på Hjo camping i tre timmar! Hoppas att det svalkar skönt från Vättern... Det blir till att ha med MASSOR med dryck! =)

Började förresten dagen med att Ullaredshandla hemifrån - åtminstone kändes det så! Linus & Lotta hade REA och det var kläder för 20:-, 29:- osv. YES! I Like!

Inga kommentarer: