måndag 8 november 2010

Resan till Universeum


Så, nu sover Mallan och jag har äntligen fått tid att skriva om Universeum. Det var en kanonresa! Morgonen började bra - skulle ta bilen till svärföräldrarna och lämna av Millan till dom. När jag sedan ska åka därifrån är min bil helt död. HELT död! Det visade sig vara ett mindre fel, men inget jag hade kunnat fixa själv just då. Så Anneli fick hämta upp oss, och vi var i god tid till tåget, vilket var skönt. Då hann tjejerna också åka rulltrappa typ 8 gånger upp och ner. =) Små nöjen man kan roa sig med! =)


Här är lite foton från dagen:


Vi gick mycket under dagen, och det kändes i mina höfter dagen därpå - men det var det värt! Tänk vad vi lyckades kombinera motion och nöje! Och ingen av barnen var missnöjd och gnällde! Åt och drack gott gjorde vi ju också förstås... så det gick väl jämnt upp eller nåt...

Det fanns MASSOR att titta på där, och helst skulle man velat gå där och koncentrera sig på bara en våning. Men nu bor vi ju inte så nära så man vill ju hinna över alltihop. Det gjorde vi ju i och för sig, för vi var där mellan 11-18. Men ändå orkade liksom inte hjärnan ta in allt, utan man gjorde ju liksom små nedslag här och var. Jag gillade regnskogen bäst. Och alla utmaningar som jag fick ge mig själv. Nämligen dessa:

  • Kolla på en massa ormar och fotografera dem.
  • Filma ormar.
  • Ta på glaset utanför en orm.
  • Åka glashiss utomhus.
  • Åka glashiss inomhus.
  • Åka glashiss inomhus som lät konstigt.
  • Åka glashiss utomhus i mörker.
Jag är riktigt nöjd med att jag gjorde det där. Kände väl inte att jag njöt av det direkt just då men... 

Här är lite filmklipp från vår underbara dag. Tjejerna hade bestämt sig för att klappa rockorna. Vi höll på att aldrig komma därifrån. ;-)

Tjejerna försöker klappa rockor, del 1:


Tjejerna försöker klappa rockor, del 2:


Sedan gav de upp efter att vi lovat att gå tillbaka dit igen (om vi hann).

Istället spanade vi in dödliga skönheter.  Snacka om att jag mådde illa när jag filmade den här äckelpottan!
Diamantskallerorm:


På ett ställe fick man rida en mekanisk häst som var väldigt svårstyrd!
 Emmelie visar hur en mekanisk häst ska hanteras:


Mallan galopperar:

Efter att ha traskat igenom hela byggnaden var dte då dags att besöka rockorna igen, och då fick vi ta den utvändiga glashissen igen... i mörker!
Utvändig glashiss för andra gången:



Tjejerna försöker klappa rockor, del 3:



Bäst av allt under dagen var trots allt den här mamman som gav sig fasen på att lyckas gå på lina och klarade det på första försöket! Jag skulle ha fortsatt filma för glädjedasnen var fantastisk! =)
Gå på lina:


 Tack till goa resesällskapet! Det var superkul och avslappnat!
Bästa kommentaren från dagen är:

- Jaha, så då har vi varit i Norge nu då.
- Nä, i Göteborg. Det ligger i Sverige.
- Ahmen ÅH då har jag ju bara varit utomlands EN gång...
- Jaså, när då?
- När jag var i Stockholm!

Fniss, fniss, fniss...

Lite geografi skulle nog inte skada! =)

1 kommentar:

Annelie Björk sa...

JA TACK SJÄLVA !! Hade det verkligen kanon!!! Nellie och Mallan ser lite chockade ut när jag utan hänsyn brutalt bara faller rakt över dom!!! Borde nästan skämmas!!! Men jag klarade det första gången! Det var viktigt!!! Tävlingsmänniska???? Jag??? Nej!!!! Alla mina vänner älskar att spela spel med mig!!! Ska sanningen fram så ljög jag!!! Sällskapsspel och Annelie i samma rum blir inte sällskapligt!! Det blir blodigt allvar!!